تقویت قوای صادرات نفت ایران با ورود نفتکش های جدید

تقویت قوای صادرات نفت ایران با ورود نفتکش های جدید
تحویل گرفتن نفتکش های جدید از یاردهای کشتی سازی چینی توانایی ایران را در دور زدن تحریم های غربی و افزایش صادرات نفتی بالا برده است .
به گزارش "رویترز" بررسی های اخیر نشان می دهد که در ماه دسامبر سال گذشته صادرات نفتی ایران به بالاترین رقم از زمان اجرای تحریم های اتحادیه اروپا از ماه جولای سال گذشته رسیده است که بالارفتن تعداد نفتکش ها در ناوگان دریایی ایران نقش مهمی در این افزایش صادرات داشته است .
بر پایه این گزارش از زمان آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی تا به امروز ۲ فروند کشتی سوپر نفتکش وارد ناوگان دریایی تجاری ایران شده اند و تعداد سه فروند کشتی دیگر نیز در ماههای اخیر به ناوگان ایران افزوده شده اند . طبق آمار ارائه شده از سوی منابع صنعتی و دریانوردی هر یک از این نفتکش ها دارای ظرفیت حداکثر ۲ میلیون بشکه هستند .
طبق گفته "سم سیزوک "تحلیلگر موسسه مشاوره ای کی بی سی انرژی ،در حال حاضر ایران به تمامی نفتکش های خود نیازمند است و بیشک این کشتی های جدید شرایط صادرات نفت را برای ایران هموارتر می کنند .
وی افزود : با چند فروند کشتی نفتکش دیگر ایران می تواند مخازن نفتی شناور داشته باشد و بدین ترتیب خود را در برابر نوسانات تقاضا در بازار بیمه کند .
طبق گفته یک منبع آگاه در صنایع دریانوردی ،ایران باید خود را جلوتر از تحریم ها نگاه دارد و باید اطمینان داشته باشد که کشتی هایش قابلیت حرکت بر روی آبهای بین المللی را دارا هستند حال آنکه این تداوم حرکت مستلزم تغییر پرچم کشتی ها و یا یافتن تصدیق نامه جدید برای آنها باشد .
اکنون با اضافه شدن کشتی های جدید تعداد نفتکش های ناوگان دریایی شرکت NITC به ۳۰ فروند با ظرفیت حمل و نقل حداکثر ۶۰ میلیون بشکه رسیده است . این شرکت ۱۴ فروند کشتی نفتکش کوچک نیز دارد .
کشتی های "آتلانتیس" و "اینفینیتی " دو فروند کشتی ای که در هفته های اخیر به ناوگان دریایی این شرکت افزوده شده اند بخشی از قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری به دو شرکت کشتی سازی چینی برای ساخت ۱۲ فروند نفتکش جدید در سال ۲۰۰۹ میلادی هستند . گزارش ها حاکی است سال گذشته نیز دو فروند کشتی دیگر به ناوگان دریایی این شرکت اضافه شده بودند .
سال گذشته منابع آگاه در یاردهای کشتی سازی چین اعلام کرده بودند که این شرکت ها قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی کشتی های سفارشی ایران را به شرکت ملی نفتکش ایران تحویل دهند .
بر پایه این گزارش همچنین در ماه ژانویه یک فروند کشتی حمل ال پی جی به ایران تحویل داده شده که این نوع کشتی ها برای حمل و نقل پروپین و بوتان بسیار مناسب هستند .
در این گزارش ادعا شده که پس از اعمال تحریم های غربی صادرات نفتی ایران نسبت به صادرات روزانه ۲.۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۱ نصف شده واین امر کاهش میلیارد ها دلار درآمد نفتی را در پی داشته است .
این در حالی است که طبق بررسی ها در ماه دسامبر میزان صادرات نفتی ایران بار دیگر افزایش یافته و به ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است .
۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ۱۷:۴۷
تعداد بازدید : ۹۵۷