بررسی طرحی برای مقابله با مهاجرت احتمالی کارت سوخت به مناطق مرزی

بررسی طرحی برای مقابله با مهاجرت احتمالی کارت سوخت به مناطق مرزی
معاون فنی سامانه هوشمند سوخت با رد خبر آغاز کدگذاری کارت های هوشمند سوخت در کشور گفت: در حال بررسی طرحی برای مقابله با پدیده قاچاق سوخت و مهاجرت احتمالی کارت های هوشمند سوخت خودروهای دیزلی به نقاط مرزی کشور هستیم.
 

شهرام رضائی در گفت و گو با خبرنگار شانا در این باره افزود: طرح کدگذاری کارت های هوشمند سوخت طرحی در مراحل ابتدائی مطالعاتی است که صرفا به منظور مقابله با فرآورده قاچاق گازوئیل بوده و هنوز نتایج نهائی آن مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: به منظور مقابله با مهاجرت احتمالی کارت های هوشمند سوخت به نقاط مرزی که احتمال آن درباره کارت های سوخت خودروهای دیزلی بیشتر است، در حال بررسی و مطالعه اطلاعات مربوط به کارت هوشمند سوخت خودروهای دیزلی هستیم.

رضائی تصریح کرد: این طرح هم اکنون در مراحل اولیه مطالعاتی قرار دارد و نتایج آن مشخص نشده است.

وی با اشاره به این که حدود 745 هزار خودروی دیزلی در کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد 13 هزار نفتکش مربوط به توزیع و انتقال فرآورده بوده و مابقی را خودروهای حمل بار و مسافر درون و برون شهری تشکیل می دهد.

معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با توجه به این که از میان حدود 23 میلیون کارت هوشمند سوخت صادر شده، تنها حدود 745 هزار مورد آن مربوط به خودروهای دیزلی است، امکان بررسی رفتار سوختگیری این دسته از دارندگان کارت هوشمند سوخت تا حدی ممکن شده است.

شهرام رضائی تصریح کرد: هم اکنون به ترتیب در مرز کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه بیشترین زمینه قاچاق فرآورده نفت گاز (گازوئیل) به دلیل اختلاف بالای قیمت فرآورده با داخل کشور وجود دارد که در تلاش هستیم با بررسی دیتاهای سوختگیری کارت های هوشمند سوخت خودروهای دیزلی در بازه زمانی مشخص، نسبت به شناسائی زمینه های قاچاق فرآورده از طریق کارت های سوخت اقدام کنیم.

وی همچنین درباره انتقال سهمیه کارت های هوشمند سوخت گفت: انتقال سهمیه از کارت های هوشمند سوخت از ابتدا در کارت های هوشمند سوخت ممکن نبود و این طرحی نیست که به تازگی اجرا شده باشد.

رضائی با رد خبر ممنوعیت انتقال سهمیه های بنزین و گازوئیل ذخیره شده در کارت های هوشمند سوخت تاکید کرد: از ابتدای راه اندازی سامانه هوشمند سوخت کشور، امکان انتقال سهمیه بنزین و گازوئیل از کارتی به کارت دیگر وجود نداشت.

معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: با توجه به این که سوختگیری فرآورده گازوئیل به منظور تامین نیازهای شغلی افراد صورت می پذیرد، بسیاری از تراکنش های مربوط به سوختگیری خودروهای دیزلی مربوط به سوختگیری صحیح این دسته از دارندگان کارت های هوشمند سوخت است و احتمالا درصد بسیار کمی از تراکنش های مربوط به سوختگیری در نقاط مرزی ناصحیح بوده و با هدف قاچاق فرآورده انجام می شود.

۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ۱۸:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۵۱۵