خوراک پتروشیمی‌های متخلف قطع می‌شود/ برخی شرکت‌ها تعادل بازار را برهم می‌زنند

خوراک پتروشیمی‌های متخلف قطع می‌شود/ برخی شرکت‌ها تعادل بازار را برهم می‌زنند
رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با ابراز نارضایتی از این‌که برخی تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی که زیر نظر وزارت نفت نیستند تعادل بازار را بر هم‌می‌زنند، تاکید کرد: خوراک تولیدکنندگان متخلف قطع خواهد شد.
رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از آبان ماه سال جاری تاکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ایجاد تعادل در بازار به طور جدی وارد عرصه شد و با همکاری سایر بخش‌ها از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکل‌ها، صنایع تکمیلی و صنایع بالادست شاهدیم که تمامی عرضه‌ تولیدات محصولات پتروشیمی در بورس صورت می گیرد.

 

محمد زیار با بیان این که محصولات پتروشیمی‌ که در مجموعه وزارت نفت تولید می شود به طور کامل در بورس عرضه می‌شود، گفت: چه واحدهایی که به بخش خصوصی واگذار شده اند و چه واحدهایی که واگذار نشده اند، محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند.

 

وی افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه حدود 16 شرکت تولیدی محصولات پتروشیمی که زیر مجموعه دستگاه‌های دیگر و عموما در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، تاکنون در طول تاریخ تولید خود حتی یک گرم هم محصول در بورس عرضه نکردند.

 

عملکرد برخی شرکت ها تعادل بازار را بر هم زده است

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که معترض نبودن نهادهای نظارتی نسبت به عملکرد این شرکت ها باعث شده است که 16 شرکت‌ مذکور محصول پتروشیمی تولیدی خود را خارج از بورس می‌فروشند، ادامه داد: در نهایت این موضوع تعادل و تنظیم بازار را بر هم زده است.

 

زیار تصریح کرد: از دستگاه مربوطه خواهش کردیم که واحدهای تولیدی خود را در بورس وارد کند چراکه اگر این شرکت‌ها داخل وارد بورس نشوند فرآیند تنظیم بازار قطعا با مشکل مواجه می‌شود.

 

وی همچنین با اشاره به همکاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دولت برای تنظیم بازار اظهار کرد: به جز این 16 شرکت‌ که زیرمجموعه دستگاه‌های دیگر هستند، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت محصولات خود را در بورس توزیع می‌کنند.

 

شرکت‌ها به بورس نیایند، خوراکشان قطع می شود

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که شرکت‌های مذکور وارد بورس نشدند اما خوراک از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران می گیرند، اظهار کرد: می‌خواهیم که تمامی شرکت‌های تولیدی، محصولات خود را در بورس توزیع کنند، اگر نیایند ممکن است سیاست‌هایی را که در حوزه خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی زیر مجموعه وزارت نفت اعمال کردیم، برای این عزیزان هم اعمال کنیم.

 

زیار تاکید کرد: می‌خواهیم که شرکت‌های پتروشیمی که زیر نظر وزارت نفت نیستند نیز محصولات خود را در بورس عرضه کنند در غیر این صورت با توجه به مصوبه ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها که وزارت نفت را موظف به قطع خوراک چنین شرکت‌هایی کرده است، مجبوریم که به مصوبات عمل و خوراک این شرکت‌ها را قطع کنیم.

 

دستگاه متولی پیش قدم شود

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال قطع خوراک برای شرکت‌ها هست، گفت: بله. از دستگاه‌ متولی آن شرکت‌ها خواستیم که داوطلبانه پیش قدم شود و شرکت‌ها را وادار کند که محصولات خود را به بورس بیاورند.

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: الان شاهدیم برای پتروشیمی‌هایی که محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند پرونده‌های تعزیراتی چند صد میلیارد تومانی تهیه شده اما یک پرونده هم برای شرکت‌های مذکور که محصول خود را به بورس نمی‌آورند و زیر مجموعه شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی ایران نیستند، تشکیل نشده است.

 

زیار ادامه داد: متاسفانه شرکت‌هایی که درباره آن‌ها سخن گفته شده محصولات خود را صادر نیز می‌کنند در حالی که به برخی از محصولات آن‌ها به شدت در داخل کشور مورد نیاز است.

 

وی با بیان این‌که 13 شرکت در کشور تولیدکننده روغن DOP (دی اکتیل فتالات) هستند گفت: یکی از این شرکت‌ها، زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است و 12 شرکت با وجود دریافت خوراک از ما، زیر مجموعه یکی دیگر از وزارتخانه‌ها هستند.

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: این 12 شرکت حتی یک گرم از کالای خود را هم در بورس نمی‌فروشند و اصلا در بورس ثبت نام نشدند.

 

تبعیض برخوردی بخش نظارتی

 

وی با اشاره به شرکت تولید کننده دی او پی که زیرمجموعه وزارت نفت است، گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای شرکت فارابی که زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است با وجود این که محصولات خود را در بورس عرضه و با ما همراهی می‌کند، به خاطر ماه‌های قبل که وارد بورس نشده بود، پرونده سنگین چند صد میلیاردی تشکیل داده و به تعزیرات فرستاده است در حالی که 12 شرکت دیگر در حاشیه امن قرار دارند.

 

او افزود: خواهشمندیم دستگاه مربوطه همان طور که با شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برخورد می‌کند با شرکت‌های زیر مجموعه خود نیز برخورد کند. در جلسه‌ای که با هم داشتیم قول دادند این کار را بکنند، ما هم خواهش می‌کنیم این کار را بکنند چرا که در غیر اینصورت موظفیم در مورد خوراک این شرکت‌ها تجدیدنظر کنیم.

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به مشکل شرکت "ف" گفت: از ابتدای سال جاری تا آبان ماه شرکت ها مانند سنوات قبل مقداری از محصولات خود را خارج از بورس می فروختند و شرکت‌های مناطق ویژه این استدلال را داشتند که منطقه ویژه از قوانین داخلی دولت تبعیت نمی‌کنند بنابراین قوانین عرضه در بورس به شرکت‌های مناطق ویژه سرایت نمی‌کند و با وجود این نگاه، گاهی محصولات خود را خارج از بورس نیز عرضه می کردند.

 

زیار با اشاره به این که با توجه به شرایط حاکم در کشور تمام این عزیزان با دولت همراهی کرده و کمک می‌کنند، اظهار کرد: من از همه این شرکت ها تشکر می‌کنم که همراهی خوبی با دولت داشته‌اند وکالاهای خود را در بورس عرضه می‌کنند.

 

مشوق وزارت نفت برای عرضه کالا در بورس

 

وی ادامه داد: در عین حال وزارت نفت سیاست‌هایی را در حوزه مواد اولیه داشته و گفته ایم اگر محصول خود را در بورس بفروشند، پول خوراک را ریالی می پردازند و اگر محصول خود را خارج از بورس فروختند، باید پول خوراک را ارزی دهند.

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این که این سیاست که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به کار گرفته شد درکنار روحیه همکاری بالای شرکت‌ها، نیازهای کشور را تامین می‌کند، تصریح کرد: تقریبا در مورد بالای 99 درصد محصولاتی که در بورس عرضه می‌کنیم، میزان عرضه بیشتر از تقاضا است.

 

زیار در پایان خاطرنشان کرد: به جز محصولاتی که تولید آن‌ها کمتر از نیاز داخل است، شرایط آرامی بر بازار حاکم است و الان تشکل‌ها به وفور در بورس به مواد دسترسی دارند.

 

به گزارش ایسنا، دی اکتیل فتالات (ماده روغنی شکلDOP) یکی از مهم ترین نرم کننده های انواعی از پودر PVC است. کاربرد آن در صنایع چرم مصنوعی، گالینگور، کفش، رنگسازی، شلنگ سازی، اسباب بازی، کابل سازی، گرانول سازی، فیلتر هوا، توپ سازی، نوار دور شیشه و... است.

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۲:۰۵
تعداد بازدید : ۳,۱۴۴