اهمیت نگاه ویژه به قوانین بالادستی توسط نمایندگان مجلس به هنگام تصویب قانون بودجه سالانه

اهمیت نگاه ویژه به قوانین بالادستی توسط نمایندگان مجلس به هنگام تصویب قانون بودجه سالانه

                  اکبر افشار

                 انجمن شرکتهای مهندسی و ساخت صنایع نفت و نیرو ECCA

پیدا کردن بازار یا مشتری داخلی و خارجی برای محصولات تولیدی، یکی از مهمترین اقداماتی است که یک شرکت بازرگانی یا تولیدی باید انجام دهد، چرا که بدون داشتن مشتری نه بازرگانی موفق خواهد بود و نه تولیدکننده­ای توان ادامه تولید را خواهد داشت . صادرکنندگان فرآورده­های نفتی و پتروشیمی با زحمت فراوان بازارهایی را در کشورهای خارج بدست آورده­اند که حاصل آن ارزآوری قابل ملاحظه برای کشور در دوران تحریم­های ظالمانه است . عوامل مختلفی در نگهداری این بازارها موثرند که از جمله آنها می­توان به توان برخورد با رقبای خارجی، شناخت دقیق و توانایی تطبیق با قوانین کشورهای واردکننده فرآورده­ها و قوانین و مقررات داخلی تاثیرگذار بر تولید و صادرات فرآورده­ها، اشاره کرد. از بین عوامل مختلف تأثیرگذار، قوانین و مقررات داخلی برای تولید کنندگان و صادر کنندگان خیلی مهم و مؤثر برای تولید و صادرات است که بر مبنای آن برای خود برنامه ریزی می­کنند، طبیعی است که این برنامه­ریزی­ها از نوع کوتاه مدت و حتی در برخی موارد میان مدت نیست و برنامه­ریزی­ها از نوع بلندمدت هستند .

به این ترتیب، ساماندهی و ثبات در قوانین و مقررات داخلی از اهمیت بسیاربسیار بالایی در برنامه­ریزی­های تولیدی و به ویژه صادرات، برخوردار هستند. به عنوان مثال صادرکنندگان فرآورده­ها با استناد به ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 و ماده 23 قانون احکام دائمی برنامه­های توسعه کشور مصوب 10/11/1395برای صادرات برنامه­ریزی می­کنند، اما متأسفانه با شوک قانون بودجه سالانه که این قوانین بالادستی را بی­اثر می­کند روبرو می­شوند. نتیجه این بی­ثباتی و عدم توجه به قوانین بالادستی بجز لطمه به تولیدکننده و صادرکننده و از همه مهمتر از دست دادن بازار صادراتی با حضور رقبای منتظر و قدرتمند، نخواهد بود . انتظار می رود همه قوانین و مقررات و دستورالعمل­ها در این برهه از زمان که ایران مورد تحریم بین­المللی قرار گرفته به گونه­ای تدوین، تنظیم و اجرا شوند که موجب تسهیل در تولید و به ویژه صادرات گردند، که متاسفانه در لایحه بودجه چنین نیست.

مثالهای متعددی از قوانین و مقررات و آیین­نامه­ها می­توان برشمرد که با هدف تسهیل در صادرات تدوین و مصوب شده­اند ، اما در قوانین سالانه در قالب بودجه خلاف آن به تصویب رسیده است . با توجه به موارد فوق، لازمست نمایندگان مجلس به ویژه به هنگام بررسی و تصویب قانون بودجه ، به منظور هماهنگی با قوانین بالادستی، نگاهی عمیق به این قوانین داشته باشند . همچنین با توجه به اهمیت صادرات چه در زمینه اشتغال و چه در زمینه ارزآوری و از همه مهمتر حفظ بازارهای جهانی در مقابله با رقبای قدرتمند، نظرخواهی از تشکل­های مرتبط را مد نظر قرار دهند .متأسفانه در زمان بررسی و تصویب قانون بودجه به بهانه­ کمبود زمان و نگاه ویژه به منابع درآمدی بودجه، بدون در نظرگرفتن مفاد مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، نظرات تشکل­های ذیربط به طور معمول اخذ نشده و یا به همان بهانه­های پیش گفته به نظرات آنان وقعی نهاده نمی­شود .

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ ۱۰:۵۲
ماهنامه دنیای انرژی شماره 46 |
تعداد بازدید : ۲۰۰