پالایشگاه‌ها بنزین قاچاق نمی‌کنند

پالایشگاه‌ها بنزین قاچاق نمی‌کنند
معاون وزیر نفت نتیجه بررسی از پالایشگاه‌هایی که متهم به قاچاق فرآورده‌های نفتی بودند را اعلام کرد.
علیرضا ضیغمی در پاسخ به این سوال که آیا بررسی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد قاچاق سوخت توسط دو پالایشگاه خصوصی شده تبریز و اصفهان به نتیجه رسیده است، تاکید کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این موضوع صحت ندارد.

وی تاکید کرد که بعد از مطرح شدن این موضوع بررسی‌هایی در این زمینه صورت گرفت اما کارشناسان ما قاچاق فرآورده نفتی در دو پالایشگاه اصفهان و تبریز مشاهده نکردند.

وی با بیان این‌که حداقل قاچاق سوخت از درون این دو پالایشگاه نبوده و شاید از خارج از پالایشگاه این امر صورت گرفته باشد، توضیح داد: با توجه به ساختار و ترکیب پالایشگاه‌ها امکان قاچاق سوخت توسط مدیران و کارکنان آن‌ها وجود ندارد؛ چرا که خوراک تحویلی به انها در غالب فرآورده نفتی باز پس گرفته می‌شود.

معاون وزیر نفت افزود: اگرچه نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های خصوصی از طریق دولت تامین می‌شود اما به این پالایشگاه اجازه قاچاق یا عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی تولید‌شده داده نمی‌شود؛ چرا که این فرآورده‌ها باید در مجرای رسمی و مشخص‌شده‌ای که شرکت ملی پالایش و پخش تعیین کرده است عرضه شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا دلیل قاچاق سوخت توسط پالایشگاه‌های خصوصی اصفهان و تبریز کسب سود بیشتر است، گفت: اگر این پالایشگاه‌ها افزایش تولید داشته باشند، با درخواست آنها اجازه صادرات فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز کشور به آنها داده می‌شود و نیازی به قاچاق فرآورده نفتی نیست.

به گزارش ایسنا، پیش ازاین برخی از منابع معتبر قضایی و انتظامی از نقش برخی مدیران عامل پالایشگاه‌های کشور در قاچاق سوخت خبر دادند اما ضیغمی - معاون وزیر نفت در امور پالایشی- از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد و وعده پی‌گیری این موضوع را داده بود.

اواخر آذرماه سردار حمید شرفی - معاون عملیات مرزبانی ناجا - از نقش برخی از مدیران دولتی و مدیران عامل پالایشگاه‌ها در قاچاق سوخت خبر داده بود.البته معاون عملیات مرزبانی ناجا با بیان این که در این زمنیه قطعا پرونده‌هایی وجود دارد تاکید کرد که تا حکم‌نهایی اعلام نشود نمی‌توان درباره اتهام فردی صحبت کرد.
۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۲:۱۸
تعداد بازدید : ۹۵۹