رونمایی از قطب جدید صادرات بنزین ایران

رونمایی از قطب جدید صادرات بنزین ایران
معاون وزیر نفت با تشریح آخرین وضعیت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اعلام کرد: به زودی با تولید بیش از 50 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل، بندرعباس به قطب جدید صادرات فرآورده‌ نفتی با استاندارد یورو 5 اروپا تبدیل می‌شود.
علیرضا ضیغمی درباره آخرین وضعیت ساخت فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، گفت: بر اساس برنامه زمان بندی، فاز نخست این پالایشگاه تا پایان نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص راهکارهای تامین منابع مالی مورد نیاز این پالایشگاه 360 هزار بشکه ای، تصریح کرد: تاکنون در مراحل مختلف اجرایی منابع مورد نیاز مالی و اعتباری توسط وزارت نفت تامین شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در مجموع از زمان آغاز مراحل مطالعاتی و طراحی تاکنون بیش از یک میلیارد و 400 میلیون دلار برای این پروژه تزریق منابع مالی انجام شده است، اظهار داشت: بر این اساس از محل منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بین 500 تا 600 میلیون دلار و از طریق صندوق انرژی فاند حدود 350 میلیون دلار جذب این پروژه شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اشاره به جذب منابع مالی از مجل صندوق توسعه ملی برای ساخت و تکمیل فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تبیین کرد: از محل صندوق توسعه ملی حدود 290 میلیون یورو تخصیص داده شده که فقط 9 میلیون یورو آن جذب شده است.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده وزارت نفت و بانک مرکزی برای تسریع در اختصاص منابع مایل و اعتباری، توضیح داد: درحال حاضر پیشرفت این پروژه به مرز 60 درصد رسیده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه فاز اول توسعه پالایشگاه میعانات گازی در صورت تامین به موقع منابع مالی در سال 1392 راه اندازی خواهد شد، تبیین کرد: با راه اندازی کامل این پالایشگاه امکان صادرات بنزین و گازوئیل هم برای کشور فراهم می شود.

ضیغمی با اشاره به تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین سوپر و حدود 16 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا، خاطرنشان کرد: با تولید فرآورده هایی همچون بنزین، گازوئیل و گازمایع در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندرعباس به قطب صادرات بنزین و گازوئیل کشور تبدیل خواهد شد.

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۲:۲۰
تعداد بازدید : ۸۵۶