شرکت های برتر نفتی جهان کدامند

شرکت های برتر نفتی جهان کدامند
روزنامه فایننشال تایمز در جدیدترین گزارش خود برترین برندهای دنیا را معرفی کرده است. این روزنامه در گزارش خود ۵۰۰ شرکت برتر دنیا را از نظر ارزش بازار نام برده است که در بین آنها شرکت های امریکایی با ۲۷۳ برند بیشترین تعداد برند معرفی شده را در این گزارش دارد و بعد از ایالات متحده امریکا، چین دومین رتبه‌دار برترین برندهای دنیا با ۵۸ شرکت است.
به این ترتیب بعد از امریکا و چین، انگلیس با ۴۰ شرکت، ژاپن با ۳۹ شرکت، فرانسه با ۲۴ شرکت، برزیل با ۱۲ شرکت، روسیه با ۱۱ شرکت و کره جنوبی با هشت شرکت به ترتیب بیشترین تعداد برندهای معرفی شده در این گزارش هستند.
بر اساس این رتبه‌بندی از میان ۵۰۰ شرکت برتر انتخاب شده از نظر ارزش بازار، ۶۱ شرکت نفتی وجود دارد.
رتبه‌بندی روزنامه فایننشال تایمز نشان می‌دهد که شرکت اکسون‌موبیل در این رتبه‌بندی با ارزش بازار ۴۰۸ میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار برترین برند نفتی در این گزارش است. شرکت اکسون‌موبیل در واقع، نسل جدیدی از کمپانی نفتی استاندارد اویل است. اکسون‌موبیل، در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۹۹ با ادغام دو شرکت «اکسون» و «موبیل»، تاسیس شد.
بر اساس گزارش فایننشال تایمز این شرکت در حال حاضر گردش مالی ۴۳۳ میلیارد و ۵۲۶ میلیون دلاری و درآمد خالص (۲۰۱۱) ۴۱ میلیارد و ۶۰ میلیون دلاری دارد. گویا رقابت چین و امریکا در تصاحب بازار دنیا به برترین برندها نیز کشیده شده است چرا که در گزارش این روزنامه شرکت نفتی پتروچاینا تنها با یک پله اختلاف در رتبه دوم برترین برندهای نفتی دنیا قرار گرفته است. ارزش بازار پتروچاینا ۲۷۸ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار و گردش مالی آن ۳۱۸ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار است. درآمد خالص این شرکت در سال ۲۰۱۱، ۲۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار بوده است.
شرکت ملی نفت چین، در ابتدای تاسیس، یک شرکت کاملا دولتی بود که بعدها به صورت سهامی عام واگذار شد. پتروچاینا با هدف اجرای طرح بازسازی شرکت ملی نفت چین، تاسیس شد.
بعد از این شرکت آسیایی رتبه برتر شرکت‌های نفتی به یک شرکت انگلیسی - هلندی اختصاص یافته است. شرکت نفت رویال داچ شل سومین برند برتر نفتی است که در لیست روزنامه فایننشال تایمز قرار گرفته است. این شرکت اروپایی ارزش بازار ۲۲۲ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار را در اختیار دارد و گردش مالی آن ۴۵۳ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار و درآمد خالص سال ۲۰۱۱، ۲۹ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار است. شرکت نفت رویال داچ شل، از نخستین شرکت‌های نفت و گاز جهان است. این کمپانی، در سال 2011 به عنوان دومین شرکت بزرگ جهان از نظر میزان درآمد، انتخاب شد. این شرکت همچنین، یکی از شش کمپانی بزرگ نفتی جهان است که با عنوان «سوپرمیجر»، شناخته می‌شوند. حوزه فعالیت رویال داچ شل، کل زنجیره صنعت نفت و گاز است! از اکتشاف، استخراج، پالایش نفت خام و گاز طبیعی آغاز شده و به توزیع و بازاریابی نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود. به این ترتیب مجددا رتبه چهارم برترین برندهای نفتی دنیا در اختیار امریکایی‌ها قرار گرفته و شرکت شورون که شرکتی چندملیتی است با ارزش بازار ۲۱۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار چهارمین برند این رتبه‌بندی است.این شرکت در صنایع نفت و گاز، صنایع انرژی، از جمله اکتشاف، تولید، پالایش، بازاریابی و حمل و نقل؛ نفت خام و گاز طبیعی، تولید مواد شیمیایی همچنین؛ تولید برق اشتغال دارد. شورون، یکی از شش شرکت بزرگ نفتی است، که به نام سوپرمیجر، شناخته می‌شوند.
بر اساس رتبه‌بندی این روزنامه، پنجمین برند نفتی دنیا این‌بار نزد امریکای جنوبی و برزیلی‌هاست، شرکت نفت پتروبراس برزیل با ارزش بازاری معادل ۱۷۰ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار و گردش مالی ۱۳۱ میلیارد و ۶۶ میلیون دلار و تولید خالص ۱۷ میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار رتبه‌دار پنجمین برند برتر دنیاست. بر این اساس ششمین برند برتر نفتی دنیا در اختیار یکی از رتبه‌داران نفت و گاز جهان است. شرکت نفت گاز پروم روسیه با ارزش بازار ۱۴۵ میلیارد و ۷۶۱ میلیون دلار، گردش مالی ۱۴۳ میلیارد و ۹۸۱ میلیون دلار و تولید خالص ۴۰ میلیارد و ۵۸۲ میلیون دلار حایز رتبه ششم این گروه‌بندی شده است.
این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است. در بین شرکت‌های گازی، شرکت روسی گازپروم، به واسطه ذخایر گازی و در اختیار داشتن بزرگ‌ترین شبکه خطوط لوله انتقال گاز در جهان، جایگاه ویژه‌یی دارد. از آنجایی که گازپروم، بیش از 40 درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند، نبض انرژی این قاره را در دست گرفته و به‌شدت در تلاش است تا این ویژگی انحصاری خود را، با فشار غیرمتعارف بر رقبای خود، حفظ کند. شرکت گازپروم، بزرگ‌ترین شرکت روسیه به شمار می‌رود، این شرکت همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است. شرکت نفتی بریتیش پترولیوم انگلیس نیز در این رتبه‌بندی با یک پله فاصله در رتبه هفتم قرار گرفته است. این کمپانی، همچنین یکی از پنج شرکت بزرگ نفتی جهان بوده که به نام «سوپرمیجر» شناخته می‌شوند. شرکت بی‌پی درحال‌حاضر، روزانه به‌طور متوسط معادل ۴/۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. این کمپانی دارای ۸۰۰/۲۱ ایستگاه خدماتی در سرتاسر جهان است. این شرکت، سومین کمپانی بزرگ نفتی، در کشور روسیه، از لحاظ ذخایر و میزان تولید، است. در رتبه‌بندی این روزنامه BP با ارزش بازار ۱۴۰ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار، گردش مالی ۳۶۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و تولید خالص (۲۰۱۱،) ۲۴ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلاری رتبه هفتم را به دست آورد.
رتبه هشتم برترین برندهای نفتی دنیا نیز به یک شرکت اروپایی دیگر تعلق گرفته است. شرکت نفت توتال فرانسه در حال حاضر با ۱۲۰ میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار ارزش بازار، ۲۱۵ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار و تولید خالص( ۲۰۱۱) ۱۵ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار در این رتبه‌بندی حایز رتبه هشتم شده است.
رتبه نهم این رده‌بندی نیز به ساینوپک چین رسیده است، این شرکت همچون شرکت پتروچاینا، شرکت ملی نفت چین است که با ۹۸ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار ارزش بازار، ۳۹۱ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار گردش مالی و ۱۱ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار تولید خالص سال ۲۰۱۱، رتبه بعدی را از آن خود کرده است.
در نهایت بر اساس این رتبه‌بندی روزنامه فایننشال‌تایمز شرکت نفتی کونگو فیلیپس که شرکت امریکایی است در سال ۲۰۰۲ از ادغام دو شرکت کنگو و فیلیپس تشکیل شده است و فعالیت اصلی این شرکت در بخش اکتشاف و تولید است.
بر اساس این گزارش رتبه‌های بعدی به ترتیب در اختیار شرکت انی ایتالیا با ارزش بازار ۹۳ میلیارد و ۸۱۹ میلیون دلار، شولوم برگ امریکا با ارزش بازار ۹۳ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار، سی نوک هنگ کنگی با ارزش بازار ۹۱ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار، استات اویل انگلیس نیز با ارزش بازار ۸۶ میلیارد و ۴۲۳ میلیون دلار و شرکت نفت بی‌جی گروپ انگلیس نیز با ارزش بازار ۷۸ میلیارد و ۵۶۹ مییلیون دلار در رتبه‌های ۱۱ تا ۱۵ قرار دارند.


به این ترتیب رتبه ۱۶ تا ۲۰ این گزارش به ترتیب شرکت‌های اکسیدان تایر انگلستان با ارزش بازار ۷۷ میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار، شرکت زر نفت روسیه با ارزش بازار ۷۵ میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار، لوک اویل روسیه با ارزش بازار ۵۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون دلار، سونکو انرژی کانادا با ارزش بازار ۵۰ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار و ریلاینس هند با ارزش بازار ۴۸ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار هستند.
۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۲:۲۶
تعداد بازدید : ۵,۹۴۴