دانش بنیان ها، عامل تجاری سازی و خلق ثروت

دانش بنیان ها، عامل تجاری سازی و خلق ثروت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیرعامل بورس انرژی با اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران دیدار و گفتگو کردند .

در این نشست ابتدا عبدالهی، مدیر گروه کلان مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی از وضعیت رشد اقتصادی، صنعت و نفت، نرخ تورم و... در سال گذشته و سال کنونی ارائه داد .

شهوازیان، رئیس کمیسیون هیدروکربن در ادامه از وضعیت تامین خوراک، جابجایی و حمل مواد شیمیایی و قوانین و مقررات، گزارشی ارائه نمود و خواستار تشکیل کارگروهی به عنوان متولی بخش خصوصی در وزارت نفت شد.

شهوازیان

امجد، رئیس کمیسون قیر نیز از مشکلات تولید و صادرات قیر و مالیات برای واحدهای تولیدی قیر سخن به میان آورده و از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست مساعدت نمود .

امجد

نایب رئیس هیئت مدیره در این نشست نیز بر مدیریت و کاهش عرضه خوراک که باعث رقابت ناسالم شده است تاکید کرد.

فخاری

فخاری در ادامه افزود: خوراک واحد های پایین دست به صورت خام و نیمه خام صادر شده و برای کشورهایی مثل هند و پاکستان اشتغال ایجاد کرده است. ضمن اینکه قیمت گذاری رعایت نمی‌شود و قیمت صادراتی را پایین‌تر از رینگ داخلی عرضه می‌کنند.

کریمی

کریمی، عضو هیئت مدیره اوپکس در ادامه با انتقاد از عملکرد چهار پالایشگاه روغن سازی گفت : این پالایشگاهها اگر چه با برند سازی محصولات خود، توانسته اند بازار مناسبی برای خود فراهم کنند، اما تولیدات واحدهای روغن سازی از لحاظ کیفیت محصول قابل رقابت با تولیدات این پالایشگاههاست .

عدم تسری امتیازات خوراک از واحدهای میان دستی به پایین دستی و عرضه خوراک پالایشگاه ها خارج از بورس جزو مشکلات چند کمیسیون اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی می باشد.

هاشمی
هاشمی، بازرسی هیئت مدیره در ادامه افزود: بخش پایین دستی فراورده های نفتی امکان تولید کلیه محصولات نفتی را داشته و ارزش افزوده و اشتغال‌زایی مناسبی نیز ایجاد می کند، به شرطی که کلیه خوراک و محصولات در بورس عرضه گردد.

خانم سعیدی، عضو هیئت مدیره نیز تنها راه گشایش مشکلات واحدهای پایین دستی را تصویب نهاد تنظیم گری رگولاتوری عنوان نمود.

شاهمرادی

شاهمرادی، رئیس کمیسیون روانکارهای صنعتی و خودرویی از عدم تسری امتیازات پالایشگاه‌های روغن سازی به صنایع پایین دستی انتقاد نموده و گفت: چهار پالایشگاه روغن سازی خوراک واحدهای پایین دست را در بورس به میزان کم عرضه می کنند و امکان رقابت را نیز سلب می کنند. با توجه به اینکه سهم واحدهای تولیدی و صادراتی پایین‌دست ۱۵% می باشد که قابل توسعه است و امکان صادرات به کشورهای همسایه را نیز داریم، اما قیمت خوراک و نوع عرضه باعث شده است که نتوانیم در بازارهای بین المللی رقابت نماییم و بازارهای همسایه را نیز از دست بدهیم. اتحادیه پیشنهاداتی را در این خصوص به وزارت صمت داده است و درخواست دارد که خوراک را در بورس داخلی عرضه نمایند و مابقی عرضه در رینگ صادراتی توسط بازرگانان خریداری و صادر گردند.

نقوی

در ادامه مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به مذاکراتی که با ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص درخواست عرضه میعانات در بورس انرژی شده بود گفت: با توافق با این ستاد مقرر شد عرضه ها به طور شفاف و کامل در بورس انرژی باشد. نقوی ادامه داد: برای میعانات دو کار مهم انجام دادیم، راه اندازی بازار آتی که امکان آن را داریم فیوچرز میعانات داخلی را داشته باشیم در این خصوص با وزارت نفت هم صحبت کردیم که منجر به تحویل گردد و دوم گواهی سپرده کالایی که معاف از مالیات ارزش افزوده بوده و با این گواهی سپرده عرضه کننده انحصاری وزارت نفت نخواهد بود و هر کسی که دارای مخزن و کالاست می‌تواند در بورس عرضه نماید. در بازار آتی بسیاری از مشکلات صادرکنندگان حل خواهد شد.
مدیرعامل بورس انرژی در خصوص عرضه خوراک پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در بورس انرژی ادامه داد: ما در این خصوص درخواست کردیم که خوراک واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی در بورس انرژی عرضه گردد چرا که به دلیل ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید امکان ۲ درصد تخفیف برای این واحدها میسر می باشد. پالایشگاه ها می توانند برای این میزان تخفیف از بورس خریداری کنند. نقوی در خصوص قیمت‌گذاری خوراک نیز افزود: هم اکنون وزارت نفت، نفت خامی که به پالایشگاه ها می دهد، به قیمت گران تر از قیمت صادراتی است و این موضوع باعث می‌شود زنجیره تامین تا صنایع پایین دست با افزایش قیمت مواجه شود.
ظرفیت دیگری که با کمک مجلس انجام دادیم بحث گواهی ثبت سینرژی است که اگر شرایط از لحاظ مصرف کم خوراک در پالایشگاه ها ایجاد شود، مابه التفاوت آن به پالایشگاه ها خواهد رسید.
بورس انرژی مذاکراتی در این خصوص با آقای صالح آبادی انجام داده است تا در رینگ صادراتی تسویه ارزی ایجاد شود و آمادگی داریم با همکاری اتحادیه ظرفیت صادراتی کشور را در بورس انرژی افزایش بدهیم.

اسعدی
اسعدی دبیرکل اتحادیه نیز سه پیشنهاد خود را در این جلسه عنوان نمود، وی افزود: با توجه به اینکه در بازار افغانستان دچار محدودیت هستیم، اگر ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس موافق باشند، مسائل کنونی بازار افغانستان را در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد، با توجه به وضعیت جنگ روسیه و اوکراین، متاسفانه این بازار دچار مشکلات اساسی برای صادرکنندگان شده است و بسیار جدی و چالش برانگیز است. مجموع صادرات هیدروکربن به افغانستان در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.
پیشنهاد بعدی تخصصی شدن بورسها است که یکی از خواسته های جدی اتحادیه است و اگر امکان پذیر باشد که مشتقات نفتی در بورس انرژی عرضه گردند ما آمادگی داریم در این خصوص راهکارهای لازم را ارائه دهیم.
اسعدی در پایان گفت: یکی از دیگر مشکلات صادرکنندگان، تعرفه‌های ترجیحی است که بین کشورها وضع می شود و می تواند در حوزه فعالیت اعضای ما موثر باشد، به طورمثال در بازار ترکیه و ایران، شرایطی ایجاد شده است که ما عملاً بازار قیر این کشور را از دست داده‌ایم و قیر عراق جایگزین آن شده است


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از استماع نظرات اعضای اتحادیه، در خصوص مشکلات صادرات فرآورده های نفتی به افغانستان گفت : اگر به نوعی سهم صادراتی ما در معرض تهدیدات منطقه‌ای است و مشکلات کنونی وضعیت ما را تحت تأثیر و یا روند صادراتی ما را کاهش می دهد و نیاز به تصمیم عاجل است، اتحادیه توضیحات لازم را طی نامه‌ای به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه دهد و پیشنهادهای خود را نیز مطرح نماید، این کمیسیون با هم اندیشی اعضای خود آن را در دستور کار گذاشته و مسئولین مربوطه را جهت ارائه توضیحات دعوت خواهد کرد .

پورابراهیمی

پورابراهیمی با بیان اینکه صادرات برای ما بسیار مهم است و لازم است که صادرکنندگان فراورده های نفتی دغدغه های خود را که به نوعی دغدغه‌های حاکمیت می باشد، بازگو نموده و سهم صادراتی شما مطمئنا قابل توجه می‌باشد ادامه داد : در خصوص بورس کالا و انرژی از آقای دکتر نقوی می‌خواهیم گزارشی از وضعیت بورسها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراورده های نفتی ارائه دهند که روند کار تصریح گردد، مشکلات فعالان صادرات فرآورده‌های نفتی را در شورای عالی بورس مطرح می کنیم و آمادگی داریم در صورت ضعف آیین‌نامه‌ای در این خصوص قانون گذاری و نظارت نماییم .

پورابراهیمی همچنین افزود : قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط آقای قالیباف امروز امضا و ابلاغ شد، قانونی که پنج سال در کمیسیون اقتصادی کار کارشناسی بر روی آن انجام شد و یکی از کارهای مهم در این قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا بود که بخش عمده‌ای از مشکلات را توانستیم پوشش بدهیم . معافیت ها و عوارض صادراتی قابل اجرا در خصوص کلیه موارد خام و نیمه خام فرآورده های نفتی بوده و جهت جلوگیری از خام فروشی مصوباتی داشتیم و ضمانت نیز بر آن خواهیم گذاشت .

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر عرضه کامل خوراک در بورس ادامه داد : یکی از احکامی که در اصلاح قانون بازار سرمایه آورده‌ایم مبتنی بر این است که کلیه پالایشگاه ها ظرفیت های تولیدی خود را به طور کامل در بورس عرضه کنند و این عرضه به هیچ عنوان سلیقه‌ای و اختیاری نخواهد بود، لذا گزارش‌های کارشناسی شما راجع به آسیب ها و عرضه های نامناسب می تواند به کمیسیون اقتصادی مجلس شرایطی را جهت دفاع از این قانون فراهم آورد . پیشنهاد می کنم کمیسیونهای تخصصی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی یک گزارش تخصصی بدهند تا با کمیسیون انرژی مجلس نیز نشست مشترک بگذاریم و در این نشست مشترک گزارش شما دارای محورها و جزئیات کامل باشد .

پورابراهیمی در پایان گفت : هر مقدار در حوزه صادرات از لحاظ کمی فعالیت کنید قابل ستایش است و صادرکنندگان حتی با یک دلار صادرات می‌توانند در جهت تقویت کشور گام بردارند. یکی دیگر از مواردی که به آن توصیه میکنیم ورود به حوزه دانش بنیان است . کشور باید از طریق دانش بنیان تجاری سازی شده و خلق ثروت نماید . مراکز نوآوری از جمله دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و پژوهشگاه صنعت نفت حلقه واسط بوده که می‌توانند در جهت ارزش افزوده به فعالین تولید و صادرات فرآورده های نفتی کمک کنند .

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ۱۲:۲۷
تعداد بازدید : ۵۶۱