جزئیات روش‌های جدید تجارت کالا/ 100 میلیارد دلار تراکنش ارزی ایران در دنیا

جزئیات روش‌های جدید تجارت کالا/ 100 میلیارد دلار تراکنش ارزی ایران در دنیا
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات روش‌های جدید تجارت کالاهای ایرانی با توجه به محدودیت‌های بانکی گفت: تراکنش ارزی ایران در دنیا 100 میلیارد دلار است.
حمید صافدل در گفتگو با مهر گفت: در تجارت روش‌های مختلفی برای کالا وجود دارد که دامنه آن از روش تهاتر کالا به کالا گرفته تا روش بیع متقابل(بای بک) کشیده شده است. بر این اساس، این روش‌ها متناسب با قابلیت انعطاف پذیری و جابه جایی کالا و ارز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: متناسب با شرایط و روابط و سطح ارتباطات بانکی کشورها حتی در شرایط بسیار عادی نیز ترکیبی از این روش‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز ترکیبی از این روش‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ایران 100 میلیارد دلار تراکنش ارزی در دنیا دارد که می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌های مختلف، نیازهای کشور را با آن تامین کند.

صافدل اظهار داشت: در سالهای گذشته نیز بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌ها از محل بیع متقابل یا بای بک انجام شده است؛ هم اکنون نیز این رویه استمرار دارد.

وی اظهار داشت: در مورد خریدهای کالایی و تسری این روش‌ها به گروهی از کالاها، این موضوع در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و طی ماههای گذشته تجارب خوبی را برای ورود برخی از کالاها را از برخی کشورها داشتیم؛ هم اکنون نیز چگونگی تسری این روش را به گروه بیشتری از کالاها و کشورها در دستور کار داریم.

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۲:۳۱
تعداد بازدید : ۸۸۲