پتروپالایشگاه‌ها در کشور آغاز به‌کار می‌کنند

پتروپالایشگاه‌ها در کشور آغاز به‌کار می‌کنند
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از تشکیل پترو پالایشگاه‌ها به پیشنهاد این شرکت خبر داد و گفت: با رعایت الگوی پترو پالایشگاه ارزش افزوده افزایش می‌یابد، سودآوری بیشتر می شود و پایداری و تداوم در تولید صورت می گیرد.
عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این‌که بحث پترو پالایشگاه‌ها از نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بحثی اساسی و تعیین کننده است گفت: این مدل عملا مشوقی برای سرمایه گذاران است.

 

شکل گیری پترو پالایشگاه بهتر از واگذاری پراکنده است

 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران مبنی بر شکل گیری پترو پالایشگاه‌ها در مراحل مختلف، کارشناسی و ارزیابی شده و به این نتیجه رسیده‌ایم که این مدل نسبت به واگذاری پراکنده ارجح است.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که پیشنهاد پترو پالایشگاه را با وزارت نفت، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، وزیر نفت و شورای معاونین این وزارتخانه مطرح کردیم، گفت:‌ این طرح مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

 

بیات با تاکید بر این‌که الگوی پترو پالایشگاه‌ها دو رویکرد دارد گفت: یک رویکرد آن مربوط به مجتمع‌های تولیدی و طرح‌هایی است که در مدار تولید قرار گرفته‌اند که در این بخش عملکرد سازمان خصوصی سازی مورد تاکید ما است.

 

تجمیع چهار پتروشیمی و پالایشگاه

 

وی ادامه داد: امیدواریم پتروشیمی و پالایشگاه اصفهان، پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، پتروشیمی بیستون کرمانشاه و پالایشگاه نفت کرمانشاه و یک روزی پتروشیمی و پالایشگاه آبادان با یکدیگر تجمیع می‌شوند.

 

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با ابراز امیدواری نسبت به تجمیع شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌هایی که در دست واگذاری هستند یا حتی واگذار شده‌اند اظهار کرد: امیدواریم سهامداران این الگو را پی بگیرند چرا که مبادلات خوراک دارند و در صورت تجمیع بسیاری از هزینه‌ها از جمله سود خوراک مبادله‌ای و ارزش افزوده خوراک مبادله‌ای که به شرکت دیگر اضافه می شود و همین طور مسائل مالیاتی بین دو شرکت حذف می‌شود و در کلان در دل یک شرکت قرار می گیرد.

 

بیات ادامه داد: با شکل گیری پترو پالایشگاه‌ها هزینه‌های تولید کاهش و سود سرمایه گذاران افزایش پیدا می کند.

 

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش گفت: این الگو را پیگیری می‌کنیم و تعدادی از نمونه‌های پترو پالایش تهیه و به وزارت نفت عرضه می‌شود تا بعد از تایید نهایی واگذاری‌های آتی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت با این الگو معرفی و به سرمایه‌گذاران واگذار شود.

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۲:۳۲
تعداد بازدید : ۸۶۹