آمادگی بورس برای عرضه اوراق سلف نفتی

آمادگی بورس برای عرضه اوراق سلف نفتی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم اعم از نرم افزار و سخت افزار و خدمات آموزشی برای عرضه ابزار اوراق سلف نفتی فراهم است، گفت: انتشار این اوراق به هماهنگی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران (منتشر کننده) بستگی دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، علی صالح آبادی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : در نشست هیئت پذیرش بورس انرژی با پذیرش اوراق سلف نفتی موافقت شده و همه مقدمات لازم برای انتشار اوراق سلف موازی نفت در سازمان بورس آماده است.

وی اظهار داشت : در قانون بودجه سال جاری به وزارت نفت اجازه داده شده است تا 10 میلیارد تومان از طریق اوراق سلف نفتی و دیگر ابزارها تامین کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اوراق سلف موازی نفتی یکی از بهترین راهها برای تامین مالی در طرحهای نفتی است ، تصریح کرد: در صورتی که شرکت نفت درخواست خود را برای انتشار این اوراق اعلام کند ما هم به عنوان سازمان بورس برای انتشار اوراق آمادگی کامل داریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان عرضه اوراق سلف نفتی گفت : مجوز در قانون بودجه سال 91 آمده است و دیگر نیازی به مجوز جدید وجود نیازی ندارد.

صالح‌ آبادی افزود: در قانون برنامه پنجم تصریح شده است که در صورت انتشار اوراق سلف نفتی به صورت ارزی باید هماهنگی های لازم با بانک مرکزی صورت گیرد که هم اکنون جلسات وزارت نفت و بانک مرکزی برای تسریع در انتشار این اوراق در حال برگزاری است.

سخنگوی بورس افزود : بازار سرمایه بیش از یک سال است که زیرساخت های لازم را برای انتشار اوراق سلف نفتی فراهم کرده اما شرکت ملی نفت ایران عرضه کننده این اوراق است.

دارایی پایه این اوراق ، نفت خام سنگین ایران است که به دو صورت دلاری و ریالی منتشر خواهد شد. اندازه هر قرارداد یک بشکه خواهد بود که امکان اختیار فروش تبعی و تسویه نقدی در زمان سررسید از ویژگی های آن است. قیمت گذاری این اوراق نیز بر اساس قیمت روز نفت در زمان سر رسید طراحی شده است.
۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۱۵
تعداد بازدید : ۸۹۱