تعارض منافع، مانعی بر ایجاد نهاد تنظیم گر حوزه انرژی است

حمید حسینی گفت: ریشه بسیاری از فسادهای اقتصادی این است که نتوانستیم تعارض منافع را مدیریت کنیم و این تعارض منافع بوده است که نگذاشته طی این سال ها نهاد رگولاتوری یا تنظیم گر شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار سهام انرژی، حمید حسینی رئیس هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، و گاز و پتروشیمی ایران، صبح امروز( ۱۷ اردیبهشت ماه) در نشست خبری که به مناسبت همایش "تعارض منافع، مانع تنظیم گری و شفافیت" برگزار می شود، ضمن بیان اهمیت و بررسی این موضوع تاکید کرد: تعارض منافع پديده جدیدی نیست و در دنیا سعی کرده اند آن را مدیریت کنند. اما ما سعی کردیم در چند مرحله دلایل ایجاد تعارض منافع را بررسی و دنبال کنیم. ابتدا گفتمان سازی کردیم و دوم ابعاد آن را در صنعت نفت بررسی کردیم که این تعارض منافع در بخش هایی شخصی است؛ مثلا افرادی دو شغله هستند که بعضا هم رقیب بخش خصوصی می شوند و می توانند آشنایان و دوستان خود را در مسند کار بگمارند و یا در مناقصه ها نفوذ کنند که این پدیده بسیار در بخش پایین دست پتروشیمی به وضوح خود را نشان داده است.

 حسینی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مرتبط با تعارض منافع نهاد تنظیم گری است و با بررسی هایی که به عمل آوردیم می بینیم این تعارض منافع است که نگذاشته است نهاد رگولاتوری شکل بگیرد و این تعارض منافع به صورت زنجیره ای و ریشه ای در بخش های دیگر اقتصاد تسری یافته است و تنها راه حلی که تاحدودی می تواند این رویه را تسهیل کند همین تشکیل نهاد تنظیم گر است.

 حسینی به تصویب قانون تعارض منافع در مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی قانون تعارض منافع را تدوین کرده است اما این قانون ایراداتی داشته و جای کار دارد. 

 وی به رویداد پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با عنوان "تعارض منافع، مانع نهاد تنظیم گری و شفافیت" اشاره کرد و گفت: این همایش ۱۹ اردیبهشت در هتل اسپیناس تهران با موضوع نهاد تنظیم گری برگزار می شود که اختصاصا به دلیل اهمیت موضوع تعارض منافع سخنرانی و میزگردهای تخصصی برگزار می شود و قرار است در این رویداد به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شود.

 حمید حسینی در مورد آمار صادرات فراورده های نفتی گفت: سال گذشته صادرات فرآورد‌های نفتی کشور بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که این رقم از کل صادرات ۴۶ میلیارد دلاری ما براورد می شود.

 وی گفت: در حوزه پلیمری نیز بیش از ۵ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار صادرات مواد پلیمری نیز در سبد صادارتی کشور به ثبت رسیده است که از نظر وزنی افزایشی نسبت به سال قبل آن نبوده اما به لحاظ ارزشی ۲۸ درصد افزایش نشان می دهد. به عبارتی سال ۹۹ ۴ میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار صادرات پلیمری داشتیم.

 وی ادامه داد: ۲۸۵ تن صادرات گاز مایع به ارزش ۳ میلیارد و ۸۵ میلیون دلار انجام شد. تا ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید نفت خام کشور به ۵ میلیون بشکه در روز و توان تولید گاز کشور نیز به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورد‌ه‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار داشت: ماهانه ۴ میلیارد دلار صادرات داریم و پیش‌بینی می‌شود که میزان کل صادرات غیرنفتی امسال، به ۴۸ میلیارد دلار برسد که حدود ۵۸ درصد آن در بخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است. همچنین افزایش صادرات قیر کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده؛ اما ارزش صادرات دو برابر شده و آن هم مثل نفت به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده است.

 حسینی به اهمیت صادرات فراورده اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۳ میلیارد دلار از محل فروش نفت کشور درامد داشته است در حالیکه صادرات فراورده چیزی در حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است و این بخش با توجه به شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی تحقق یافته است و با این آمار می توانیم به این حقیقت برسیم که هر چه قدر به توسعه بخش پایین دستی اهمیت دهیم در راستای منافع ملی عمل کرده ایم.


۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۵۱
تعداد بازدید : ۱۶۷