برنامه ضربتی ایران برای صدور گاز به عراق

برنامه ضربتی ایران برای صدور گاز به عراق
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تشریح آخرین وضعیت ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عراق از تکمیل این خط لوله با اجرای یک طرح ضربتی و ویژه تا تابستان سال آینده خبر داد.
به گزارش پانا نیوز، علیرضا غریبی درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی ساخت خط لوله جدید صادرات گاز ایران به عراق، گفت: قرار است گاز مورد نیاز کشور عراق از مسیر خط لوله ششم سراسری به این کشور همسایه تحویل داده شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 600 کیلومتر خط لوله 56 اینچ عسلویه تا اهواز تکمیل شده است، تصریح کرد: در حال حاضر ساخت و راه اندازی 2 قطعه از خط لوله ششم سراسری از محدوده اهواز تا دزفول و دهگلان تا کرمانشاه در حال انجام است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه به منظور اتصال شبکه ملی گاز ایران به عراق باید یک خط لوله 220 کیلومتری به قطر 48 اینچ احداقث شود، بیان کرد: بر این اساس با اجرای این طرح ضربتی ساخت قطعه کرمانشاه تا دهگلان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه به منظور تسریع در عملیات اجرایی قرار است بخش عمده ای از خوطوط لوله مورد نیاز از انبارهای داخلی تامین شود، تاکید کرد: با توجه به پیشرفت اجرایی پیش بینی می شود عملیات اجرایی این خط لوله گاز تا تابستان سال آینده به طور کامل به پایان برسد.

غریبی با یادآوری اینکه با ساخت خطوط لوله جدید و استفاده از ظرفیت های خالی شبکه موجود گازی امکان صادرات روزانه 8 میلیون مترمکعب و در آینده تا مرز 20 تا 25 میلیون مترمکعب گاز به عراق وجود دارد، اظهار داشت: هم اکنون نزدیک به 100 کیلومتر از این خط لوله مراحل پایانی ساخت و راه اندازی را پشت سر می گذارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه در خاک عراق هم ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران آغاز شده است، تبیین کرد: همچنین در قطعه اهواز تا دزفول خط لوله ششم سراسری ساخت و نصب خطوط لوله توسط پیمانکاران داخلی آغاز شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه طول این قطعه حدود 200 کیلومتر و به قطر 56 اینچ است، یادآور شد: قرار است در ادامه این مسیر، انشعاباتی از خط لوله ششم سراسری به سمت دهلران و آب دانان ساخته شود.

وی با اشاره به تامین کامل خطوط لوله مورد نیاز این پروژه گازی، گفت: قرار است یک انشعاب به سمت منطقه دهلران به طول 123 کیلومتر و قطر 20 اینچ و انشعاب دیگری به طول 85 کیلومتر و به قطر 12 اینچ احداث شود.

غریبی در پایان از عراق به عنوان دومین مشتری گاز ایران پس از ترکیه یاد کرد و افزود: با ساخت خطوط لوله و تاسیسات جدید تقویت فشار گاز هم اکنون ظرفیتی معادل 33 تا 35 میلیونمترمکعب بریا صادرات گاز ایجاد شده است.

جواد اوجی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه قرار است گاز صادراتی ایران به عراق از منطقه ایلام به 2 نیروگاه برق المنصوره و بغداد انتقال داده شود، گفته است: قرارداد اولیه صدور گاز با وزارت نیروی عراق امضا شده است.

صادق الیاسری مدیر کل برنامه ریزی وزارت نفت عراق هم اخیرا در گفتگو با مهر از آغاز ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران خبر داده و گفته است: قرار است خط لوله گاز وارداتی از منطقه خسروی در غرب ایران به بغداد و بصره انتقال داده شود.
۲۴ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۱۹
تعداد بازدید : ۹۸۹