فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس

تشویق به خام فروشی واحدهای پتروشیمی با نرخ غیرواقعی گاز خوراک

تشویق به خام فروشی واحدهای پتروشیمی با نرخ غیرواقعی گاز خوراک

 

چندی پیش دولت و مجلس تصمیم به افزایش نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی گرفتند که این امر با مخالفت جدی واحدهای پتروشیمی و فعالان این صنعت روبرو شد. صحبت اصلی این مخالفان، کاهش مزیت رقابتی محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهان است.

از سویی دیگر اما موافقان واقعی شدن نرخ خوراک گاز صنایع پتروشیمی بر این باورند که ارزان بودن قیمت گاز سبب شده تا شرکت های فعال در این صنعت برای دستیابی سریع تر و راحت‌تر به سود، اقدام به خام فروشی کرده و تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه میان دستی و پایین دستی محصولات پتروشیمی نکنند.

در این رابطه فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس از موافقان افزایش نرخ خوراک گاز صنایع بوده و متعقد است تداوم روند فعلی برای تعیین نرخ خوراک گاز صنایع، تنها تسهیل خام‌فروشی محصولات پتروشیمی است.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی، در صورتی تخفیف خوراک به پتروشیمی ها جایز است که این شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی نمایند.

اما متاسفانه در شرایط فعلی پتروشیمی ها گاز ارزان را صرفا به محصولات بالادستی پتروشیمی تبدیل می کنند و هنوز در حوزه میان دستی و پایین دستی پتروشیمی کار جدی صورت نگرفته است.

عباسی در ادامه افزود: دلیل روی‌آوری پتروشیمی ها به خام فروشی، سود سرشار این واحدها از فروش محصولات بالادستی بوده و دیگر تمایلی به ادامه زنجیره ارزش تا محصولات پایین دستی ندارند.

وی تاکید کرد: به همین جهت مناسب است که قیمت گاز واقعی تر شود یعنی با اندکی تخفیف نسبت به فوب خلیج فارس عرضه شود تا از حاشیه سود این واحدها کاسته شده و این مجتمع ها را ترغیب به سرمایه گذاری در صنایع پایین دست نماید.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: به نظر بنده تنها مشوق شرکت های پتروشیمی در خصوص کاهش خام فروشی و ایجاد اشتغال در صنایع میان دستی و پایین دستی، واقعی کردن قیمت گاز خوراک است.

وی البته این موضوع را نیز بیان کرد که باید به شرکت های پتروشیمی این فرصت را داد تا در حوزه پایین دستی سرمایه گذاری کنند و در این مدت دو یا سه ساله، خوارک گاز با تخفیف به واحدهایی که اقدام به سرمایه گذاری نموده اند ارائه شود.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۱۳۷