اسفندیار مدیرعامل نفت پاسارگاد

راهکار عبور از چالش قیر عراق

راهکار عبور از چالش قیر عراق

 

صنعت قیرسازی ایران این روزها درگیر چالش جدیدی به نام قیر بی کیفیت عراق شده است. تا پیش از این برخی تولیدکنندگان داخلی به جهت اینکه قیمت تمام شده را پایین بیاورند، از VR عراق به جای VB استفاده می کنند که کیفیت قیر تولیدی به شدت کاهش می یابد.

حال اما ورود قیر بی کیفیت عراق به بازارهای داخلی مزید بر مشکلات قبلی شده است. در این رابطه مسعود اسفندیار مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: یکی از عمده آثار سوء ورود قیر بی کیفیت عراق به بازار داخل کشور، از بین رفتن قدرت رقابت قیرسازهای داخلی است چراکه قیر عراق به دلیل کیفیت پایین با قیمت بسیار پایین تر از قیرهای داخلی به فروش می رسد.

وی افزود: دومین خطر قیر عراق، افت قابل توجه کیفیت راه ها و زیرساخت هایی خواهد بود که از این قیر بهره می برند. اسفندیار اما تاکید داشت تنها با اتحاد تولیدکنندگان داخلی است که می توان جلوی ورود قیرعراق به بازار داخلی را گرفت. اما تا زمانیکه برخی تولیدکنندگان برای بدست آوردن سهم از بازار بیشتر، با استفاده از قیر عراق ، رقابت منفی در بازار ایجاد کنند، فضا برای ورود بی چون و چرای قیرهای بی کیفیت باز خواهد بود.

از این رو به گفته مدیرعامل نفت پاسارگاد تنها راه حل عبور از چالش فعلی صنعت قیر، یکپارچگی اعضای اتحادیه و تولیدکنندگان قیر در داخل کشور است.

اسفندیار همچنین با اشاره به رقابت های نادرست شکل گرفته در موضوع عرضه خوراک در بورس گفت: شاهد هستیم که شرکت های تولیدی کوچکی قیمت های بسیار بالایی را برای میزان اندکی وکیوم باتوم در بورس ارائه می کنند که این قیمت پایه قیمتگذاری در تناژهای بالامی شود و دیگر قیمتگذاری عادلانه نخواهد بود. قیمتگذاری عادلانه این طور نیست که برای همه تولیدکنندگان با هر تناژی، یک قیمت عرضه شود.به گفته اسفندیار زمانی که با بالا بردن قیمت خوراک در بورس سبب افزایش بهای تمام شده محصول می شویم باید انتظار روی آوردن شرکت ها به خرید VR بی کیفیت را داشته باشیم.

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۰۶
تعداد بازدید : ۳۶۰