سید مهدی حسینی کارشناس ارشد انرژی

برجام شرط لازم صادرات گاز ایران به اروپا

برجام شرط لازم صادرات گاز ایران به اروپا
با شعله ور تر شدن جنگ روسیه و اوکراین ، نگرانی کشورهای اروپایی در خصوص چالش گاز وارداتی از روسیه افزایش یافته است.
در این میان چشم امید این کشورها برای گذراندن سرمای زمستان پیش رو، به گاز ایران است. اما آیا ایران قادر است بازار کار اروپا را تصاحب کند؟
در این رابطه سید مهدی حسینی کارشناس ارشد انرژی گفت: از دو زاویه می توان این موضوع را تشریح کرد یکی بایدها و نبایدهای بازار و دیگری شرایط سیاسی. در خصوص بازار انرژی روسیه باید گفت که با تداوم جنگ صادرات حدود ۵ میلیون بشکه نفت و دو میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی روسیه با چالش روبرو خواهد شد. اما سوال این جاست که آیا از نظر تکنیکی ایران قادر به این میزان تولید هست که باتوجه به تجربه سال های گذشته باید گفت بله.
وی افزود: اما در عالم سیاست شرایط بسیار متفاوت است. نخست اینکه باید دقت داشت که در حال حاضر کشورمان تحریم بوده و توان افزایش ظرفیت در حوزه نفت و گاز نداریم. پس در گام اول باید به فکر برچیده شدن تحریم ها باشیم تا بتوانیم به تصاحب بازار گاز اروپا بی اندیشیم.
حسینی تاکید کرد رفتن به بازار نفت و گاز اروپا چندان دور از ذهن نیست چراکه در سال های گذشته این کشورها مشتری نفت و گاز ایران بوده اند.
به گفته این کارشناس انرژی، مدیریت فضای سیاسی میان ایران و روسیه نیز از دیگر نکات حایز اهمیت خواهد بود. روسیه در حال حاضر وارد بازارهای ایران شده است و با تداوم جنگ نیز احتمالا این موضوع گسترش خواهد یافت. از این رو باید دید که آیا باتوجه به روابط ایران و روسیه، مسئولان ما علاقه مند به تصاحب بازار روسیه هستند؟
باید توجه داشت که جنگ روسیه و اوکراین طولانی مدت خواهد بود و اختلافات ناتو و روسیه همچنان گسترش خواهد یافت. در نتیجه ما باید خودمان را برای بازگشت به بازارهای انرژی دنیا آماده کنیم از فرصت جنگ و روسیه باید در جهت احیای برجام استفاده کرد.
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۴۳
تعداد بازدید : ۳۵۹