بازگشایی مجدد درهای نفت ایران روی روسها

بازگشایی مجدد درهای نفت ایران روی روسها
سخنگوی وزارت نفت با بیان اینکه در مذاکرات نفتی سفر اخیر به روسیه از میادین خاصی نام برده نشده است، گفت: در عین حال اعلام شد تمایل داریم مجموعه نفتی روسیه میادین بزرگ نفت و گاز ما را توسعه دهد و در صورت توافق، توسعه میادین مستقل به روس‌ها واگذار می‌شود.
به گزارش پانا نیوز، محمد نیکزاد درباره جزئیات مذاکرات نفتی ایران و روسیه، اظهار داشت: در مذاکره با روس‌ها درباره علاقه به سرمایه‌گذاری در میادین هیدروکربوری ایران توسط شرکت‌های روس به صورت کلی ابراز تمایل کردیم.

وی افزود: در مذاکرات از میادین خاصی نام نبردیم، اما گفتیم تمایل داریم مجموعه نفتی روسیه میادین بزرگ نفت و گاز ما را توسعه دهند.

سخنگوی وزارت نفت اضافه کرد: اظهار نظر الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در این باره در واقع ارائه پالس مثبت روس‌ها به ابراز تمایل ما است.

وی درباره گفته‌های وزیر انرژی روسیه در خصوص مذاکره برای تغییر قوانین ایران در زمینه مشارکت شرکت‌های خارجی در سهام پروژه‌های نفتی تصریح کرد: با توجه به ابلاغ قانون جدید وظایف و اختیارات وزارت نفت در اردیبهشت ماه سال جاری، اختیاراتی برای بستن قراردادهای نفتی به وزارت نفت داده شده است.

نیکزاد افزود: در حال تهیه زیرساخت‌های قراردادی و حقوقی هستیم تا روال بستن قراردادها و ورود پیمانکاران خارجی تسهیل شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در صورت به نتیجه رسیدن توافقات، توسعه میادین مستقل را به روس‌ها و دیگر پیمانکاران خارجی واگذار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم میادین مشترک را خودمان توسعه دهیم تا روند توسعه آنها سریعتر پیش برود، چراکه هماهنگی‌های داخلی سریع‌تر، کامل‌تر و مطلوب‌تر انجام می‌شود.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه پس از نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران در روسیه گفته است: «ایران از روسیه درخواست کرده است تا در توسعه میدان‌های نفت و گازی این کشور مشارکت کند. طرف ایرانی طرح پیشنهادی مبنی بر مشارکت شرکت‌های روس در تعدادی از ذخایر نفت و گازی خود به روسیه ارائه داده است.»

نواک افزوده است: «در این کمیسیون دو کشور در مورد تغییر قوانین ایران به منظور فراهم کردن امکان اختصاص بخشی از سهام این پروژه‌ها به شرکت‌های روسی مذاکره کردند.»

به گزارش فارس، قطری‌ها پیش از این به روس‌ها برای مشارکت در تولید گاز و میعانات گازی در پارس جنوبی پیشنهاد داده‌اند و در مقابل خواستار مشارکت در توسعه میادین نفت و گاز روسیه شده‌اند. اگرچه مشارکت روسیه و قطر بیش از توسعه میادین، ناظر به مشارکت دوجانبه در بازارهای گاز یکدیگر با تکیه بر مشارکت در سهام میادین توسعه یافته است.

۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ۲۲:۳۱
تعداد بازدید : ۹۳۴