امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق قبل از پایان سال

امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق قبل از پایان سال
مذاکرات صادرات گاز ایران به عراق به مرحله نهایی نزدیک شده و قبل از اتمام سال قرار داد صادراتی بین این دوکشور امضا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مذاکرات صادرات گاز ایران به عراق به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود، به طوری که اخیرا وزیر انرژی عراق با حضور در ایران و گفت‌وگوهایی که با وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران انجام داده است، به نظر می رسد قرار دادنهایی صادرات گاز به این کشور قبل از پایان سال جاری نهایی و به امضای دو طرف برسد.
براساس توافقات اولیه صورت گرفته که به امضای دو طرف رسیده است، ایران 25 میلیون متر مکعب گاز به صورت روزانه به عراق صادر می‌کند.

این گزارش حاکی است، گاز صادراتی ایران به عراق از طریق خط لوله 42 اینچ منشعب از خط لوله ششم سراسری به نقطه صفر مرزی منطقه ایلام به 2نیروگاه المنصوره و بغداد انتقال داده می‌شود.

برای انتقال گاز از خاک ایران به نیروگاه‌های المنصوره و بغداد270 کیلومتر خط لوله گاز در خاک عراق احداث خواهد شد که طرف عراقی برای شتاب بخشیدن به این پروژه، همکاری پیمانکاران ایرانی را خواستار شده است.

این خط به گونه‌ای طراحی شده که بتواند ظرفیت خود را افزایش داده و به جز کشورهای عراق و سوریه، به کشورهایی نظیر اردن و لبنان نیز گازرسانی کند.

براساس این گزارش مقرر شده تا 18 ماه آینده گاز ایران به عراق وصل و از انجا مقدمات صادرات گاز به سوریه و لبنان نیز انجام شود.

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ۲۱:۲۹
تعداد بازدید : ۹۴۲