حجم جدید ذخایر نفتی ایران اعلام شد

حجم جدید ذخایر نفتی ایران اعلام شد
ذخایر هیدروکربوری مایع قابل استحصال کشور حدود سه میلیارد بشکه افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کشف چندین میدان‌ نفتی طی دو سال گذشته حجم نفت خام درجای ایران را به بیش از 600 هزار میلیارد بشکه افزایش داد که بعد از محاسبه وزارت نفت حجم ذخایر قابل برداشت نفت ایران از 154 میلیارد بشکه به 157 میلیارد بشکه رسید.

طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت نفت در سال گذشته 20 میلیارد بشکه معادل نفت خام و در 9 ماهه امسال نیز حدود 14 میلیارد بشکه معادل نفت خام، نفت و گاز در کشور کشف شد که سهم نفت قابل برداشت از این آمار سه میلیارد بشکه است.

البته به گفته رستم قاسمی - وزیر نفت - در صورت به کارگیری روش‌های جدید برداشت، می‌توان رقم برداشت نفت خام کشور را به بیش از این رقم افزایش داد.

اگر چه ایران در حال حاضر در مقام چهارم دارندگان ذخایر نفتی جهان قرار دارد اما در مجموع ذخایر نفت و گاز جایگاه اول را در جهان دارد.

به گزارش ایسنا، کشور ونزوئلا با داشتن 296.5 میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت در رتبه اول ایستاده است. البته گفته می‌شود حجم عظیمی از این ذخایر، نفت خام فوق سنگین با مقادیر بالای گوگرد است که استخراج آن نیاز به تکنولوژی‌های جدید و سرمایه‌گذاری بالایی دارد.

عربستان سعودی و کانادا هم به ترتیب با داشتن 266.5 و 175 میلیارد بشکه نفت قابل برداشت در مقام دوم و سوم قرار دارند. البته کانادا معتقد است که ذخایر این کشور دو تریلیون بشکه (یعنی هشت بار بیشتر از عربستان سعودی) است.

بعد از ایران که در مقام چهارم قرار گرفته است، به ترتیب کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی، روسیه، لیبی، نیجریه، قزاقستان، قطر، چین، ایالات متحده، آنگولا، الجزایر و برزیل قرار دارند.

بر اساس آمار، ذخایر نفتی آسیای جنوب غربی 56 درصد، آمریکای شمالی 16 درصد، آفریقا 9 درصد، آمریکای مرکزی و جنوبی هشت درصد، آسیای شرقی هفت درصد، آسیا و اقیانوسیه سه درصد و اروپا یک درصد است.

همچنین از ذخایر نفتی کشف شده در جهان 30درصد آن سبک، 30 درصد متوسط، 15 درصد سنگین و 25 درصد آن نیز فوق سنگین است.

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ۲۱:۳۰
تعداد بازدید : ۹۹۱