آیا طلا جایگزین دلار در معاملات نفتی می شود

آیا طلا جایگزین دلار در معاملات نفتی می شود
آیا به زودی قرار است در معاملات نفتی از واحدی استفاده شود که هزاران سال قدمت دارد ؟ سیستم طلا در برابر نفت چه آینده ای را برای "دلارهای نفتی" و البته اقتصاد آمریکا رقم خواهد زد؟ آیا روسیه و چین به منظور از بین بردن دلارهای نفتی تا این میزان طلا احتکار می کنند ؟اینها همه سوالاتی است که این روزها بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و متخصصان نفتی در خصوص آینده بازار جهانی نفت مطرح می کنند .
به گزارش ای ال اف دیلی نیوز" از دهه ۱۹۷۰ میلادی جامعه بین المللی ، دلار را به عنوان واحد پولی اصلی معاملات نفتی جهان پذیرفته است .این امر موجب شد که تقاضا برای دلار به خصوص دلار آمریکا به طرز چشمگیری افزایش یابد . اما در اینجا این سوال مطرح می شود که چه رخ خواهد داد اگر کشورهای جهان رفته رفته دلار را پس زده و در معاملات نفتی بین المللی در ازای نفت ، طلا رد و بدل شود ؟
پر واضح است که در این شرایط تقاضا برای دلار آمریکا به حداقل تنزل خواهد یافت ، از میزان بدهی های آمریکا کاسته خواهد شد و این تقاضا برای طلا است که به نحو فزاینده ای افزایش خواهد یافت. اکنون در میان تمامی کشورهای جهان این روسیه و چین هستند که در سالهای اخیر تمام تلاش خود را برای انباشت طلا به کار گرفته اند تا شاید در زمان مقرر زیر پای دلار را خالی کرده و طلا را در معاملات نفتی جایگزین دلار کنند . البته بدون شک این دو دولت از پذیرش این ادعا سرباز خواهند زد اما زمزمه هایی به گوش می رسد که این ادعاها را تایید می کند .
بر اساس گزارشی که اخیرا بلومبرگ منتشر کرده است ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که آمریکا با سوء استفاده از مونوپلی دلاری خود اقتصاد جهانی را به مخاطره انداخته است و پر واضح است که در پشت این بیانات طرح ها و نقشه هایی وجود دارد . پوتین نه تنها روسیه را به بزرگترین تولید کننده نفت در جهان مبدل کرده بلکه این کشور را در صدر فهرست بزرگترین خریداران طلا در جهان قرار داده است . بر اساس داده های آماری منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول تنها در یک دهه گذشته بانک مرکزی این کشور ۵۷۰ تن طلا انباشت کرده که این رقم حدودا ۲۵ درصد بیشتر از طلایی است که چین وارد کرده است . شدت انباشت طلا در روسیه طی سال ۲۰۱۲ به شدت افزایش داشته به طوری که در سال گذشته روسیه ۳.۲ میلیون اونس طلا وارد خزانه داری خود کرده است .
اما در این میان شاید بزرگترین نگرانی آمریکایی ها چین باشد . هیچ کس آمار دقیق از طلایی که این کشور در اختیار دارد در دست ندارد . بسیاری از رسانه های بین المللی گزارش داده اند که در سالهای اخیر چین به جای دلارهای کاغدی آمریکایی فلز طلای غیر آمریکایی خریداری می کند و تنها در ماه ژوئن سال گذشته این کشور ۶۸ تن طلا از هنگ کنگ وارد کرده است . بر اساس تخمین ها میزان واردات طلای چین در یک دوره شش ماهه برابر با کل ذخایر طلایی کشورهای مانند پرتغال، ونزوئلا ،عربستان سعودی، انگلیس و ... بوده است . حتی گفته می شود که دارایی های طلایی این کشور بیشتر از ذخایر طلای صندوق بین المللی پول است . از سوی دیگر این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان طلا در جهان است . بر اساس آخرین تخمین ها میزان ذخایر طلای چین هم اکنون در حدود ۷ هزار تن است اما بسیاری میزان طلای این کشور را بسیار بالاتر از این ارقام می دانند .
در این جا این سوال مطرح می شود که قصد و غرض اصلی چین و روسیه از این میزان انباشت طلا چیست ؟ مدت های مدید است که رهبران این دو کشور نارضایتی خود را از حاکمیت دلار بر نظام مالی جهان ابراز داشته اند و پیشنهاد داده اند که یک واحد پولی جهانی دیگر برای انجام معاملات بین المللی تعیین شود .
در حال حاضر این دلار است که در معاملات نفتی حرف اول را می زند . اگر انگلیس بخواهد از عربستان سعودی نفت بخرد باید دلار آمریکا را پرداخت کند .این بدان معناست که هر کشور وارد کننده نفت باید میزان مشخصی ذخایر دلاری داشته باشد . این دلارها هم معمولا در خود آمریکا و در غالب اسناد خزانه ای ایالات متحده پس انداز می شوند از این رو است که میزان بدهی های آمریکا به هزاران میلیارد دلار رسیده است .این شرایطی است که این امر زمینه ساز شکوفایی اقتصاد آمریکا شده و چنانچه طرح چین و روسیه برای از بین بردن سیستم دلارهای نفتی اجرایی شود بی شک ضربه ای مهلک به اقتصاد آمریکا وارد خواهد شد .
۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۲:۰۸
تعداد بازدید : ۱,۹۱۲