احکام پنج مدیر دولتی در پرونده فساد بزرگ

احکام پنج مدیر دولتی در پرونده فساد بزرگ
یک روز پس از آنکه دستگاه قضایی رسما از تایید 4 حکم اعدام در پرونده فساد بانکی بزرگ خبر داد، سخنگوی قوه‌قضائیه در میان خبرنگاران حاضر شد و به بیان جزئیات احکام قطعی درباره 25 محکوم پرداخت. از میان این 25 نفر، 4تن به اعدام و سایرین به حبس ابد، حبس‌های طولانی مدت، رد مال، جزای نقدی، انفصال از خدمت و شلاق محکوم شده‌اند.

در این بین 5 تن از مدیران دولتی نیز در فهرست این 25 محکوم هستند که شامل «خدامراد احمدی» معاون سابق وزیر صنایع و رییس سابق ایمیدرو، مجید اسعدی الموتی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی (در دوره وزارت حمید بهبهانی)، شاپور رهنمای زکاوت و علی امیری از مدیر کل‌های وزارت راه و کامران رادپویا مدیر یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت راه می‌شوند. همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای تاکید کرد که دادگاه مدیران عامل سابق بانک‌های صادرات و ملی و همچنین قائم مقام بانک مرکزی در آینده برگزار خواهد شد.
محسنی اژه‌ای در چهل و چهارمین نشست خبری خود اظهار کرد: در دی‌ماه امسال پرونده بخش اول دادگاه فساد بزرگ بانکی به دیوان عالی کشور ارسال شد که 29 بهمن احکام برخی از متهمان پرونده تایید شد که به شرح زیر است: مه آفرید امیر خسروی فرزند منصور رییس گروه آریا به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و مفسد‌فی‌الارض شناخته شدن به اعدام و به اتهام پولشویی به رد اموال و به پرداخت یک چهارم 2500 میلیارد تومان به عنوان جریمه محکوم شد. همچنین به دلیل پرداخت رشوه کل وجوه نیز ضبط شد. وی ادامه داد: متهم ردیف دوم بهداد بهزادی فرزند ناصر که معاون حقوقی شرکت آریا بود نیز به اعدام و به اتهام شرکت در پولشویی به پرداخت یک چهارم 2500 میلیارد تومان مبلغ سوء استفاده به عنوان جریمه محکوم شد. ایرج شجاعی معاون مالی شرکت نیز به اعدام و به اتهام پولشویی نیز به پرداخت یک چهارم 2500 میلیارد تومان به عنوان جریمه محکوم شد. همچنین سعید کیانی رضازاده رییس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز نیز به عنوان مفسد‌فی‌الارض شناخته شد و به اعدام محکوم شد. همچنین این فرد به بازگرداندن وجوهی که به عنوان رشوه دریافت کرده و به 23 میلیارد و 500 میلیون ریال جریمه محکوم شد.
محسنی اژه‌ای افزود: سعیدرضا محمدی مدیرعامل بانک ملی شعبه کیش به حبس ابد و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم و به جرم پولشویی نیز به پرداخت 18 هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد. به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه، علیرضا ریاضی سرپرست بانک صادرات منطقه اهواز نیز به 15 سال حبس و انفصال موقت از مشاغل دولتی محکوم شد. طهماسب نصیری مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد به 20 سال حبس و پرداخت 137 میلیارد و 600 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
بر اساس سخنان محسنی اژه ای، خدامراد احمدی معاون سابق وزیر صنایع و رییس سابق ایمیدرو بر اساس ماده 2 قانون ارتشا و کلاهبرداری به 10 سال حبس، رد مال، 9 میلیارد ریال جزای نقدی و انفصال 30 ساله از مشاغل دولتی محکوم شده است. عبدالرضا رسولی مدیرعامل شرکت صنعتی فولاد نیز به 20 سال حبس و رد مبلغ 30 میلیارد ریال و خودروی سانتافه محکوم شده است. ابوالفضل گلزاری مدیرعامل شرکت تراورس به سه سال حبس محکوم شده است. مجید اسعدی الموتی معاون وزیر راه و شهرسازی (در زمان وزارت حمید بهبهانی) به 10 سال حبس، 74 ضربه شلاق انفصال دائم از خدمات دولتی و استرداد رشوه 202 هزار یورو و 80 میلیون تومان و پرداخت جزای نقدی به همین مقدار محکوم شد. شاپور رهنمای زکاوت مدیر کل وزارت راه نیز به 10 سال حبس، 74 ضربه شلاق، انفصال دائم از خدمت، رد مال و جزای نقدی به میزان 266 هزار دلار محکوم شده است. علی امیری مدیر کل وزارت راه به 10 سال حبس، 74 ضربه شلاق و رد مال به میزان 168 هزار یورو و جریمه نقدی به همین میزان محکوم شد.
کامران رادپویا مدیر یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت راه به دو سال حبس، رد مال به میزان 113 هزار یورو و بر اساس ماده‌های 592 و 593 قانون مجازات اسلامی به سه سال حبس دیگر نیز محکوم شده است. محمد دستجردی مدیرعامل شرکت حدید پارسیان به یک سال حبس و بر اساس ماده پولشویی به پرداخت یک چهارم 23 میلیارد و 900 میلیون تومان وجه پولشویی محکوم شده است.
بهرام دهستانی مدیر شرکت الیت به دو سال حبس و همچنین پرداخت یک چهارم 686 میلیارد و 400 میلیون ریال محکوم شده است. امیر رضا موجودی به تحمل 5 سال حبس و بر اساس قانون پولشویی به پرداخت یک چهارم 686 میلیارد و 400 میلیون ریال جزای نقدی و بر اساس ماده 536 قانون مجازات اسلامی به 6 ماه حبس دیگر محکوم شد.
احسان نجیب به دو سال حبس و پرداخت یک چهارم 686 میلیارد و 400 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. سعید خسروی از اقوام مه آفرید نیز به 8 سال حبس محکوم شده است ضمن اینکه جمیله استوار از کارمندان مه آفرید به سه سال حبس محکوم شده بود که یک سال آن به جزای نقدی 100 میلیون ریالی بدل شده و محکومیت وی به پرداخت یک چهارم وجوه دریافتی بر اساس قانون پولشویی نقض شده است. همچنین عاطفه حسی به سه سال حبس محکوم شده بود که یک سال آن به پرداخت جزای نقدی به میزان 100 میلیون ریال بدل شد. این در حالی است که علیرضا بافتچی به تحمل 10 سال حبس،74 ضربه شلاق و 550 میلیون ریال جزای نقدی همچنین 3 سال انفصال دائم از خدمات دولتی و 20 سال نیز انفصال از مشاغل دولتی و عمومی محکوم شده بود که 20 سال انفصال او از سوی دیوان عالی نقض شده بود.
خبرنگاری از سخنگوی قوه‌قضائیه سوال کرد که آیا 4 محکوم به اعدام در ملأ عام اعدام می‌شوند؟ که دادستان کل کشور گفت: در این زمینه چیزی در حکم قید نشده و دادستان با توجه به شرایط تصمیم گیری می‌کند.
مدیران سابق بانک ملی و صادرات محاکمه می‌شوند
محسنی اژه‌ای در ادامه به تشریح روند رسیدگی به پرونده فساد بانکی پرداخت و اظهار کرد: در مرحله نخست 39 نفر محاکمه شدند که قاضی پرونده دو نفر از آنها را تبرئه کرد و حکم تعدادی از این 37 نفر از سوی قضات دیوان عالی کشور تایید و بقیه با نقض به شعبه هم عرض فرستاده شدند. 16 نفر از دیگر متهمان پرونده هم از سوی قاضی دیگری محاکمه و برای آنها حکم صادر شده است. 8 نفر از این متهمان در وقت قانونی به حکم خود اعتراض کردند و 8 نفر دیگر هنوز برای اعتراض زمان دارند.
وی همچنین گفت: مدیرعامل سابق بانک صادرات و ملی و برخی مدیران بانکی و قائم مقام سابق بانک مرکزی نیز محاکمه خواهند شد.
تشکیل پرونده برای 5 نفر در ارتباط با فیلم فاضل لاریجانی
محسنی اژه‌ای سپس در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره علت بازداشت سعید مرتضوی اظهار کرد: در پرونده انتشار فیلم مجلس افرادی که در اطراف این قضیه وجود داشتند احضار و از آنها تحقیق شد و برای آنها قرار قانونی صادر شد که بعد از اتمام کار مردم در جریان آن قرار می‌گیرند. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: برای 5 نفر پرونده تشکیل شده و بعد از بازداشت سعید مرتضوی وسایلی که برای ارتکاب خلاف از آن استفاده شده بود شناسایی و ضبط شد.
وضعیت پرونده مهدی و فائزه هاشمی


خبرنگار دیگری پرسید زمان محاکمه مهدی هاشمی مشخص شده است؟ که سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ گفت: قاضی پرونده تعیین شده و به زودی دادگاه تشکیل می‌شود. محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه هنوز حکمی برای فائزه هاشمی در پرونده جدید صادر نشده است، افزود: تا اتمام مراحل رسیدگی به پرونده و صدور حکم نهایی از دادن جزئیات معذور هستم.
احتمال آزادی خبرنگاران
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد زمان آزادی خبرنگاران بازداشت شده پرسیده بود، گفت: اگر بیم فرار و تبانی متهم وجود نداشته باشد و الزامی به تداوم بازداشت نباشد، پس از اتمام تحقیقات تا زمان دادگاه فرد با قرار قانونی می‌تواند آزاد شود. اژه‌ای در مورد خبرنگاران بازداشتی تاکید کرد: حیف نیست که یک خبرنگار با بیرون در ارتباط باشد و مسائل کشور را به بیگانگان بدهد؟ در مورد زمان دادگاه این افراد نیز نمی توان زمانی تعیین کرد و تلاش می‌کنیم هر چه زودتر مرحله تحقیقات مقدماتی خبرنگاران بازداشتی به پایان برسد البته ممکن است برخی از آنها پس از تکمیل تحقیقات با قرار قانونی تا زمان دادگاه آزاد شوند.
دستگیری 10 نفر از اخلالگران سخنرانی لاریجانی
وی با بیان اینکه 10 نفر به علت برهم زدن سخنرانی رییس مجلس در قم شناسایی و از آنها تحقیق شده است، افزود: کار شناسایی این افراد همچنان ادامه دارد و ممکن است نفرات دیگری نیز شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شود. در پایان نیز خبرنگاری از سخنگوی دستگاه قضا در مورد دلیل دستگیری فرزندان موسوی و کروبی سوال کرد که که محسنی‌اژه‌ای با لبخند گفت: این سوال سوم شماست و از جواب دادن خودداری کرد.


۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۲:۱۴
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱,۰۱۰