مصرف جهانی محصولات پتروشیمی سالانه 5 درصد رشد می‌کند

مصرف جهانی محصولات پتروشیمی سالانه 5 درصد رشد می‌کند
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان این که روند مصرف محصولات پتروشیمی در جهان سالانه 5 درصد رشد دارد، تاکید کرد: این رشد می‌تواند بزرگ ترین مشوق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی پترروشیمی باشد.
علی یزدانی با اشاره به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع میانی و پایین دستی پتروشیمی در ماهشهر (شنبه 14 اسفند) به خبرنگار شانا گفت: توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی همواره از برنامه‌های سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بوده است؛ از این‌رو این همایش را با هدف سوق دادن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سمت و سوی توسعه و تولید صنایع‌ پایین دستی در ماهشهر برگزار کردیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما این همایش نخستین گام جدی برای همکاری و همیاری وزارت‌ صنایع‌ و ‌شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان دو نهاد درگیر در صنایع پایین دست بود.

یزدانی با بیان این که ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب 3 میلیون تن بوده است،‌ تاکید کرد: این صنعت در بخش بالادست پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است تا جایی که امروز با گذشت 32 سال از انقلاب  ظرفیت نصب شده پتروشیمی به بیش از 51 میلیون تن رسیده است.

به گفته او، صنعت پتروشیمی با وجود روند شتابانی که در تولید محصولات پایه و بالادست دارد، از تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات پایین‌دست و تبدیلی عقب مانده است.

خاورمیانه به مکانی برای تولید محصولات پایه تبدیل شده است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به تقسیم‌بندی و قطب بندی مناطق مختلف جهان در تولید محصولات پتروشیمی تصریح کرد: هم اکنون کشورهایی مانند ایران، عربستان، قطر و امارات به دلیل داشتن ذخایر نفت و گاز تنها محصولات بالادست و پایه که فاقد زنجیره کامل ارزش افزوده است، تولید می کنند؛ درحالی که اروپا با تولید پلیمرهای مهندسی و چین با تولید محصولات نهایی و مصرفی سهم بیشتری از سود و درآمد صنعت پتروشیمی را عاید خود می‌کنند.

یزدانی یادآور شد: از سوی دیگر کشورهایی همانند آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی به جای تولید مواد پایه یا تولید کالاهای مصرفی، به تولید فناوری می‌پردازند و بیشترین استفاده و سود را از آن خود می‌کنند.

یک خانوار روزانه 10 درصد از محصولات پایین‌دستی پتروشیمی استفاده می‌کند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تاکید بر لزوم توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی در کشور گفت: هم‌اکنون نزدیک به 11 تا 12 درصد قطعات به کار رفته در یک خودرو، 10 درصد قطعات در یک ساختمان، 10 تا 12 درصد سبد خرید یک خانوار در طول یک روز شامل محصولات پایین‌دست پتروشیمی است.

یزدانی ادامه داد: صنایع بالادست علاوه‌بر این که سرمایه‌بر هستند، به نسبت صنایع پایین‌دست، اشتغال کمتری ایجاد می‌کنند؛ به گونه ای که برای تولید یک میلیون تن مواد پایه 500 فرصت شغلی، برای تولید همین میزان مواد میانی، 2 هزار و 200 فرصت شغلی و برای تولید محصولات پائین دست 200 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی یکی دیگر از مزیت‌های صنایع پایین‌دست را تولید محصولاتی با تنوع، کاربرد  و ارزش افزوده بیشتر اعلام کرد و گفت: در صنایع‌ بالادست 10 تا 15 نوع محصول، در صنایع‌ میانی حدود 300 محصول و در صنایع نهایی 30 هزار نوع محصول تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاکید کرد: باتوجه به مزیت‌های یاد شده، از دولت و مجلس انتظار همکاری بیشتر را داریم تا بتوانیم با اجرای طرح‌هایی به ویژه در صنایع میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی، این صنعت را به صنعتی پیشگام در توسعه اقتصادی کشور تبدیل کنیم.
۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ۱۳:۵۷
پترونت |
تعداد بازدید : ۱,۸۱۳