شکاف گازی در اتحادیه اروپایی

شکاف گازی در اتحادیه اروپایی
نخستین آثار شکاف در اتحادیه اروپایی بر اثر جنگ انرژی با روسیه آشکار شده است. بلافاصله پس از آنکه مسکو هفته گذشته ظرفیت انتقال گاز طبیعی به آلمان از طریق خط «نورد استریم ۱» را به 20 درصد ظرفیت اصلی کاهش داد، قیمت گاز در اروپا رکورد شکست و همزمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه، عملا جبهه بروکسل در جنگ انرژی با روسیه را ترک کرد.

نخستین آثار شکاف در اتحادیه اروپایی بر اثر جنگ انرژی با روسیه آشکار شده است. بلافاصله پس از آنکه مسکو هفته گذشته ظرفیت انتقال گاز طبیعی به آلمان از طریق خط «نورد استریم ۱» را به 20 درصد ظرفیت اصلی کاهش داد، قیمت گاز در اروپا رکورد شکست و همزمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه، عملا جبهه بروکسل در جنگ انرژی با روسیه را ترک کرد.
با این حال به نظر می‌رسد این تازه آغاز یک روند قهقرایی در اتحادیه اروپایی باشد.
چهارشنبه گذشته پس از آنکه شرکت گازپروم روسیه، طبق اعلام قبلی موتور توربین زیمنس در ایستگاه کمپرسور پورتووایا در استان لنینگراد را متوقف کرد تا بدین ترتیب دبی خط گازی «نورد استریم ۱» از 40 درصد به 20 درصد کاهش یابد، قیمت گاز طبیعی در اروپا به قیمت رکورد 223.85 یورو در هر مگاوات ساعت رسید، حال آنکه اواسط هفته پیش، قیمت قرارداد آتی گاز در اروپا 199.91 یورو در هر مگاوات ساعت اعلام شده بود.
بلافاصله موسسه آمار اتحادیه اروپایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد نرخ تورم سالانه منطقه یورو که ماه ژوئن (تیرماه) 8.6 درصد رقم خورده بود، ماه جاری میلادی (جولای) به 8.9 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس تورم در منطقه یورو در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده و بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا رقم خورده است. در نرخ تورم اعلامی اتحادیه مزبور منتهی به ماه ژوئیه در منطقه یورو بخش انرژی با افزایش 39.7 درصدی بیشترین تاثیر را داشته و پس از آن بخش مواد غذایی، الکل و سیگار 9.8 درصد، بخش خدمات 3.7 درصد و محصولات صنعتی غیر از انرژی نیز 4.5 درصد تورم داشته است. تورم در ماه جولای در آلمان 8.5 درصد، اسپانیا 10.8، ایتالیا 8.4، بلژیک 10.4، یونان 11.5، اسلواکی 12.8، هلند 11.6، لیتوانی 20.8، لتونی 21 و در استونی 22.7 درصد به ثبت رسیده است. بدین ترتیب، نرخ تورم در منطقه یورو در ماه جولای رکورد جدیدی در 25 سال اخیر ثبت کرد.

در چنین شرایط بغرنجی دولت فدرال آلمان به دنبال افزایش شدید قیمت گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان عمومی است. «رابرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان که ماه گذشته به آغاز بحران انرژی در این کشور اعتراف کرده بود، حالا می‌گوید برلین برای نجات شرکت انرژی نیمه‌دولتی «یونیپر و شرکا» از ورشکستگی، با آغاز پاییز تا چند صد یورو روی مبلغ صورتحساب سالانه گاز مصرفی خانوارهای آلمانی خواهد کشید. همچنین به گفته رئیس DIW (موسسه نظارت بر انتقال انرژی آلمان) انتظار می‌رود افزایش مالیات گرمایشی که دولت آلمان از شهروندانش می‌گیرد تا فرا رسیدن زمستان ۳‌برابر شود! به گفته محافل وزارت اقتصاد آلمان، میزان دقیق مالیات قرار است تا اواسط یا پایان ماه آگوست منتشر شود. قطعا سران سیاسی اتحادیه اروپایی به اندازه عموم مردم از این گرانی‌ها عذاب نخواهند کشید اما خبر بد برای رهبران پرمدعای یورو این است که اتحاد آنها در جنگ اقتصادی علیه روسیه که اساسا توسط آمریکا و انگلیس آغاز شده، آشکارا به تفرقه کشیده شده است.

چندی پیش «آنالنا بئربوک» وزیر خارجه آلمان مدعی شده بود اتحادیه اروپایی به علت نبود یا کمبود گاز دچار تفرقه نخواهد شد اما خیلی زود مجارستان، یکی از مهم‌ترین اعضای شرقی این اتحادیه، جبهه مشترک علیه روسیه را ترک کرد، در حالی که به نظر می‌رسد اعضای دیگری مثل اتریش، لیتوانی، بلغارستان و اسلواکی نیز بزودی به مجارها می‌پیوندند.

شکاف گازی در اتحادیه اروپایی

مجارستان عضو اتحادیه اروپایی، از زمان حمله روسیه به اوکراین روابط خود را با مسکو حفظ کرده که باعث ایجاد تنش با برخی اعضای دیگر اتحادیه اروپایی شده که مایل به اتخاذ موضع سخت‌گیرانه هستند.

دولت بوداپست پس از تلاش‌های زیاد هفته‌های اخیر جهت رایزنی با مسکو و مخالفت با پیوستن به طرح تحریم گازی روسیه، سرانجام اعلام کرد قرارداد گازی جدیدی با این کشور امضا خواهد کرد. «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان که هفته گذشته به دنبال تماس با «ولادیمیر پوتین»، از سوی برخی اعضای اتحادیه اروپایی خائن خوانده شده بود، دیروز جمعه در گفت‌و‌گو با رادیو دولتی این کشور به مردمش مژده داد مجارستان گاز کافی خواهد داشت.

او با اعلام عقد یک پیمان بلندمدت برای تامین گاز از روسیه افزود: «در حال مذاکره با روس‌ها برای خرید ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز اضافی هستیم، این قرارداد می‌تواند همین تابستان منعقد شود و پس از آن در امنیت خواهیم بود».

مجارستان حدود ۸۵ درصد به گاز روسیه وابسته است و بر اساس داده‌های زیرساخت گاز اروپا، ذخایر گاز مجارستان در حال حاضر تا حدود ۵۰ درصد پر است و ۲۹ درصد مصرف سالانه آن را پوشش می‌دهد.

بر اساس یک قرارداد ۱۵ ساله با گازپروم که سال گذشته امضا شد، مجارستان 3.5 میلیارد مترمکعب گاز در سال از طریق بلغارستان و صربستان و یک میلیارد مترمکعب دیگر از طریق خط لوله از اتریش دریافت می‌کند. یک روز جلوتر از اوربان، همتای اتریشی او «کارل نهامر» نیز اعلام کرده بود تحریم گاز روسیه بابت جنگ در اوکراین امری غیرممکن است. صدراعظم نزدیک‌ترین دولت اروپا به آلمان روز پنجشنبه گفت: «نه فقط به این دلیل که اتریش به گاز روسیه وابسته است، بلکه صنعت آلمان نیز به آن وابسته است و اگر صادرات گاز روسیه از بین برود، اتریش نیز دچار سقوط خواهد شد و با بیکاری گسترده مواجه می‌شویم».

او همچنین با نقض تمام تبلیغات غربی، اعتراف کرد اوکراین نمی‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود.

۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۱۹
افکار نیوز |
تعداد بازدید : ۲۳۱