اصلاح نرخ ارز آری ، شوک ناگهانی نه

جام جم آنلاین: اصلاح نرخ ارز از نظر نگارنده بی‌شک یکی از مقدمات اجرای طرح تحول اقتصادی است و بدون واقعی‌شدن نرخ ارز، اصلاح ساختار اقتصادی معنی نمی‌یابد اما آنچه مهم است این که اصلاح نرخ ارز باید در یک بستر آرام و در یک فرآیند و پروسه چندماهه صورت گیرد زیرا وارد شدن هر گونه شوک ناگهانی به بازار می‌تواند به تمام بخش‌های اقتصادی لطمه وارد سازد.

افزایش ناگهانی قیمت دلار در روزهای گذشته که در بازار اتفاق افتاد، نگران‌کننده است، زیرا عده‌ای سودجو به گمان این‌که قیمت ارز بی‌ثبات و رو به افزایش است و بخوبی مدیریت نمی‌شود، می‌توانند با دلال‌بازی باعث رشد روزافزون نرخ ارز در داخل شوند.
افزایش قیمت دلار که ظرف هفته گذشته از حدود 1040 تومان به بیش از 1100 تومان رسیده دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به عنوان یکی از عوامل اشاره کرد. اما
در این میان عوامل داخلی روی این افزایش تاثیرگذارتر بود چرا که با جدی‌تر شدن اجرای هدفمندی یارانه‌ها که بر بازار همه کالاها تا حدودی تاثیر گذاشته است، نرخ ارز نیز متاثر شد و از سوی دیگر بروز برخی مشکلات در نقل و انتقال ارز و عدم اطمینان به بازار در میان فعالان اقتصادی باعث شد تقاضا برای ارز افزایش یابد. از طرف دیگر سیاست‌های بانک مرکزی که در جهت سیاست‌های دولت برای مدیریت واردات، عرضه ارز را کاهش داد موجب شد تا بانک‌ها با متوقف کردن عرضه ارز، باعث افزایش قیمت دلار در بازار شوند.
هر چند یکی از الزاماتی که باید در کنار طرح هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآید، واقعی شدن نرخ ارز است تا جلوی واردات بی‌رویه و قاچاق به بازار داخل گرفته شود و بازار صادرات از رونق برخوردار شود، اما این افزایش باید در فرآیندی مدت‌دار صورت گیرد تا بازار دچار شوک نشود.
در شرایطی که نرخ دلار در بازارهای جهانی تضعیف شده و یورو در حال تقویت شدن است، این مساله نشان می‌دهد افزایش نرخ ارز در داخل منشأ داخلی دارد. اما حتی با وجود این افزایش، هنوز نرخ ارز با قیمت واقعی خود فاصله زیادی دارد. واقعیت آن است که باید بگذاریم نرخ ارز نیز همانند بسیاری از کالاها در شرایط رقابتی و براساس عرضه و تقاضا اصلاح شود و برمبنای افزایش سالانه نرخ تورم، نرخ ارز نیز واقعی شود تا مقدمه‌ای باشد برای اجرای بهتر طرح تحول اقتصادی.

سید حمید حسینی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی
۱۱ مهر ۱۳۸۹ ۱۳:۲۰
جام جم |
تعداد بازدید : ۱,۱۹۹