مجوز ساخت 13 پالایشگاه نفتی صادر شد//باید در این زمینه از بخش خصوصی کمک گرفت

مجوز ساخت 13 پالایشگاه نفتی صادر شد//باید در این زمینه از بخش خصوصی کمک گرفت
وزارت نفت مجوز ساخت 13 پالایشگاه نفتی را با ظرفیت 3.5 میلیون بشکه صادر کرد.
محسن خجسته‌مهر، معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر گفت: مجوز ساخت پالایشگاه‌های مورد نظر در ظرفیت‌های بزرگ و کوچک و با خوراک نفت خام و میعانات گازی صادر شده است.

 وی با تاکید بر این‌که مجوز‌های صادر‌شده مدت‌دار است، اظهار کرد: با صدور مجوز ساخت پالایشگاه‌های جدید این فرصت در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا به افزایش ظرفیت پالایشی کشور کمک کند.

 خجسته‌مهر در پاسخ به این سوال که تاکنون هیچ کدام یک از مجوز‌های صادر‌شده از سوی وزارت نفت برای ساخت پالایشگاه توسط بخش خصوصی اجرایی نشده است و بیشترین عملیات انجام شده در این زمینه فنس‌کشی زمین پالایشگاه بوده است یاد‌آور شد: با توجه به این که بخش دولتی و وزارت نفت طبق اصل 44 قانون اساسی مجوزی برای ساخت پالایشگاه ندارد، باید در این زمینه از بخش خصوصی کمک گرفت.

 معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه‌ مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه بسیار بالا است به‌طوری که برای ساخت یک پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای حدود سه میلیارد دلار باید هزینه شود.

 وی اظهار کرد: برای آنکه بخش خصوصی توانایی ورود به بخش ساخت پالایشگاه را داشته باشد باید از نظر مالی و تسهیلات قانونی به این بخش کمک کرد تا در نهایت آنها بتوانند در این زمینه به توفیقاتی برسند.

 به گفته‌ معاون وزیر نفت مجوز صادر‌شده برای پالایشگاه‌های جدید نفتی در نقاط مختلف کشور از جمله خوزستان و هرمزگان است.

۵ اسفند ۱۳۹۱ ۰۳:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۰۶۹