لغو مصوبه منع "صادرات محصولات پتروشیمی"

لغو مصوبه منع "صادرات محصولات پتروشیمی"
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مصوبه منع "صادرات محصولات پتروشیمی" برخی از مجتمع های تولیدی را با چالش رو به رو کرده است از وزارت صنعت در خواست داریم که هر چه زودتر به اعطای مجوز صادرات اقدام کند.

عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب که صادرات محصولات پتروشیمی متوقف نشده است گفت: صادرات بعضی از محصولات پتروشیمی اندکی کاهش پیدا کرده در حال حاضر اکثر تولیدات علاوه بر تامین نیاز داخلی در کشور بدون استفاده مانده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات را محدود کرده است.

وی خاطر نشان کرد: مصوبه ابلاغ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات پتروشیمی تعدادی از مجتمع های تولیدی پتروشیمی را با مشکلات فراوان رو به رو کرده است.

بیات تصریح کرد: محصولاتی که صادراتشان متوقف شده در انبارها انباشته شده و متاسفانه به علت این که در هفته پایانی اسفند ماه و نیمه اول فروردین ممنوعیت های تردد جاده ای اعمال می شود، امکان حمل و نقل وجود نخواهد داشت و وقوع این امر شرکت های پتروشیمی را با چالش های زیادی رو به رو خواهد کرد.

وی با بیان این که امکان توقف تولید وجود ندارد، گفت: نگران تولید هستیم و در صورت عدم صادرات به علت این که در صنایع تکمیلی در پایان سال و ایام تعطیلی سال جدید میزان تقاضا کاهش یافته و معامله در بورس کالا مانند ایام عادی سال انجام نمی شود، تولید مجتمع های پتروشیمی با اختلال رو به رو خواهد شد.

بیات تصریح کرد: از وزارت صنعت در خواست داریم هر چه زودتر به اعطای مجوز صادرات اقدام کند تا افزون بر ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده، مشکلات ارزی واحدهای پتروشیمی نیز برطرف شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: امکان تامین نیاز داخلی محصولات پتروشیمی به طور کامل وجود دارد و در صورت هرگونه کمبودی با واردات می توانیم بازار را کنترل و مدیریت کنیم و این مطلب چندین بار به وزارت صنعت اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براین که از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم تا اجازه صدور مجوز برای صادرات بیشتر محصولات پتروشیمی بدهد افزود: هنوز در حال مذاکره ایم و امیدوار هستیم مسئولان ذیربط همکاری لازم را با شرکت های پتروشیمی در روزهای آتی داشته باشند.

وی در خصوص خوراک مجتمع های پتروشیمی تصریح کرد: خوشبختانه در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی مشکلی نداریم تنها بعضی از واحدهای بالادستی مشکل دارند آن هم با بهره برداری از فازهای 15 و 16 و 19 پارس جنوبی بزودی برطرف می شود.

بیات در خصوص جریمه شدن برخی محصولات تولیدی گفت: موضوع انبارشدن تولیدات پنروشیمی مورد تایید نیست تنها برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را خارج از عرف بازار بورس عرضه کردند و سازمان تعزیرات حکومتی آنها را جریمه کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال مذاکره با سازمان تعزیرات حکومتی هستیم مشکل این تولیدکنندگان برطرف شود و محصولات خود را به قیمت واقعی در بازار عرضه کنند

۵ اسفند ۱۳۹۱ ۰۳:۳۶
تعداد بازدید : ۹۰۹