ورود مجلس به اصلاح قوانین خوراک پتروشیمی‌ها با درخواست وزارت نفت

ورود مجلس به اصلاح قوانین خوراک پتروشیمی‌ها با درخواست وزارت نفت
رئیس کمیسیون انرژی گفت: مجلس و کمیسیون انرژی در صورت نیاز وزارت نفت به اصلاح قوانین خوراک پتروشیمی‌ها وارد این حوزه خواهد شد.

سید مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: مجلس و کمیسیون انرژی در صورت نیاز وزارت نفت به اصلاح قوانین خوراک پتروشیمی‌ها وارد این حوزه خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز نشدن مباحث بودجه‌ای در مجلس گفت: بخش‌های اصلی بودجه درباره نفت، تعیین قیمت آن در بودجه و تعیین سهم خود نفت از درآمدهای نفتی است اما اگر وزارت نفت این مساله را به کمیسیون انرژی ارجاع دهد حتما آن را بررسی خواهیم کرد و در صورت وجود مشکل و نیاز در بودجه سالیانه نیز به مساله خوراک پتروشیمی خواهیم پرداخت.

به گزارش فارس، مدت‌ها است که علیرغم دریافت بهای خوراک پتروشیمی‌ها بر مبنای ارز مبادله‌ای، اغلب این شرکت‌ها ارز حاصل از صادرات محصولات خود را با قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسانند و یا اساسا این ارز را وارد کشور نمی‌کنند.

به همین دلیل دریافت بهای خوراک بر اساس قیمت مبادله‌ای ارز در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است تا بخشی از مابه‌التفاوت رانت تسعیر ارز پتروشیمی‌ها جبران شود.

در مرحله بعدی وزارت نفت تصمیم گرفت بهای خوراک محصولات صادراتی پتروشیمی‌ها را بصورت ارزی دریافت کند تا از یک سو تمایل پتروشیمی‌ها به عرضه داخل محصولاتشان افزایش یابد و از سوی دیگر رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز را به میان قابل توجهی از بین می‌برد.

اگرچه ابهاماتی از سوی بعضی ذینفعان کلان صنعت پتروشیمی درباره وجه قانونی این تصمیم وزارت نفت مطرح می‌شود اما مسئولان شرکت ملی پتروشیمی معتقدند در بخشنامه‌های ابلاغی جنبه‌های حقوقی و قانونی ملاحظه شده است و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

۵ اسفند ۱۳۹۱ ۰۳:۳۸
تعداد بازدید : ۹۸۷