دولت درسال 89 نرخ تمام حامل های انرژی را همزمان افزایش دهد

نفت نیوز: رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی می گوید: بهترین سناریو برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها توسط دولت درسال آینده، افزایش همزمان قیمت تمام حامل ها است نه اینکه فقط یک یا دو حامل تغییر یابد.

"سیدحمید حسینی" روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه طرح هدفمند سازی یارانه ها باعث کاهش مصرف انرژی و برنامه ریزی بنگاه ها جهت بهینه سازی مصرف انرژی خواهد شد، گفت: با این وجود نحوه اجرای آن باعث دل نگرانی کارشناسان و مدیران بنگاه های اقتصادی شده است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وی با بیان اینکه تاکنون سناریوهای مختلفی برای قیمت گذاری حامل های انرژی طراحی شده که هنوز دولت به جمع بندی و نتیجه گیری نرسیده، پیشنهاد داد: جهت رسیدن دولت به درآمد 20 هزار میلیارد تومان در سال اول، نپذیرفتن درآمد طرح از کاهش مصرف و شفاف شدن قیمت ها برای مردم این درآمدها میان سه حامل نفت خام، گاز و آب تقسیم شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، دولت باید نرخ سایر اقلام را براساس یک شیب ملایم و یکباره افزایش دهد. 

وی گفت: براساس پیشنهاد افزایش تمام حامل های انرژی که مطالعات آن در اتاق تهران انجام شده، دولت در سال اول قیمت نفت خام را به 20 دلار برای پالایشگاه ها افزایش می دهد که موجب درآمدی نزدیک به 12 هزار میلیارد تومان می شود.
حسینی تصریح کرد: همچنین بالا بردن نرخ هر مترمکعب قیمت گاز به 30 تومان، درآمد حاصله را در یک سال دو برابر کرده و به شش هزار میلیارد تومان می رساند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: دولت می تواند حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان درآمد باقیمانده از 20 هزار میلیارد تومان را از محل افزایش قیمت آب بدست آورد.

** بودجه و مالیات
یادآور می شود: براساس پیش بینی دولت درآمد حاصله مالیات از محل اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها در سال آینده 389 هزار میلیارد ریال است.
وی سپس درباره درآمدهای مالیاتی گفت: افزایش درصدی مالیات، با توجه به کاهش رشد اقتصادی به دو درصد، پایین آمدن میزان واردات و نبود برنامه ریزی جهت وصول مالیات بر ارزش افزوده درسال 89 قابل وصول نخواهد بود.
حسینی درباره صندوق توسعه ملی نیز گفت: این صندوق با هدف حمایت از تولید و بخش خصوصی ایجاد شده و نباید بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی و تعاونی برای آنها تصمیم گیری کرد.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی نیز گزارشی در خصوص وضعیت صادرات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در 11 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ارایه کرد.
"نیما اسلامی" گفت: براساس آمارهای رسمی میزان صادرات فرآورده های نفتی در هشت ماه امسال از نظر ارزشی به 205 میلیون دلار رسید که این رقم در سال گذشته حدود 123 میلیون دلار بود.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی تصریح کرد: میزان صادرات فرآورده های نفتی در 11 ماهه امسال از نظر وزنی 21 و ارزشی 15 درصد رشد را تجربه کرده است.
وی افزود: میزان صادرات فرآورده های پتروشیمی نیز در مدت مورد بررسی از 18 درصد افزایش در وزن و 15 درصد در ارزش برخوردار بود.

۲۵ اسفند ۱۳۸۹ ۱۴:۴۱
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۲۸۹