خیمه گازی توتال در دومین کشور پارسی ‌زبان

خیمه گازی توتال در دومین کشور پارسی ‌زبان
کنسرسیومی متشکل از شرکت های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و تزیس پترولیوم کانادا به منظور کشف گاز در تاجیکستان به عنوان یکی از از کشورهای بزرگ پارسی زبان جهان، مشارکت و سرمایه گذاری می‌کند.
شرکت تزیس پترولیوم کانادا اعلام کرد: شرکت سرمایه گذاری توتال با شرکت ملی نفت چین و تزیس پترولیوم، که در ماه دسامبر 2012 میلادی تشکیل شد، به دنبال تولید گاز از منطقه بوختار تاجیکستان است.

بنابر اعلام شرکت تزیس پترولیوم، ذخایر گازی این بلوک 114 تریلیون فوت مکعب برآورد شده و دو برابر ذخایر اثبات شده گازی نروژ است.

در همین حال دیوید رابسان، مدیر اجرایی شرکت تزیس گفت: منطقه بوختار از لحاظ ساختار زمین شناسی با میدان گازی یولتان جنوبی (گالکینیش) ترکمنستان و مناطق تولید گاز ازبکستان مشترک است.

میخاییل بورل، معاون رئیس شرکت توتال در امور آسیای میانه گفت: مجوز توسعه منطقه بوختار در شرق حوزه آمودریا، جایی که ترکمنستان به اکتشاف های بزرگ گازی دست یافته است، قرار دارد.

به گزارش پانا نیوز، پیش بینی می شود نخستین حلقه چاه در این منطقه در زودترین زمان ممکن سال 2014 حفر شود؛ این حلقه چاه شاید در عمق بیش از 6 کیلومتری زمین حفر شود.

رابسان اظهار کرد: نمونه برداری های شرکت تزیس نشان می دهد که در چاه های عمیق تر احتمال دارد نفت خیلی سبک یا گاز خیلی مرطوب کشف شود.

وی گفت: در تاجیکستان منطقه ای وجود دارد که بیشتر پنبه و هندوانه در آن کاشته می شود و هیچ حفاری نفت و گاز در آن صورت نگرفته است.

این مقام ارشد اظهار کرد: تاجیکستان هم اکنون یک کشور مستقل به شمار می رود و خواهان توسعه منابع نفت و گاز خود است.

رابسان اظهار کرد: با کشف ذخایر گازی در تاجیکستان، تولیدکنندگان گاز تولیدی در این کشور را با یک خط لوله موجود یا با یک خط لوله جدید به چین ترانزیت خواهند کرد.

کشور مسلمان نشین تاجیکستان با حدود هفت میلیون و 500 هزار نفر جمعیت، فقیرترین عضو کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق به شمار می آید و درآمد آن به صادرات پنبه و آلومینیوم همچنین دستمزد حدود یک میلیون کارگر مهاجر این کشور وابسته است.
۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۳:۳۰
تعداد بازدید : ۹۹۰