احداث پالایشگاه های کوچک به تائید وزیر نفت رسید

احداث پالایشگاه های کوچک به تائید وزیر نفت رسید
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، از تائید طرح احداث پالایشگاه های کوچک توسط وزیر نفت خبر داد و گفت: در آینده شاهد احداث این گونه پالایشگاه ها در سطح کشور خواهیم بود.
ˈحسن خسروجردیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: احداث پالایشگاه های کوچک از آن جهت اهمیت دارد که 85 درصد تولیدات این پالایشگاه ها را فرآورده های سبک مثل بنزین، نفت گاز و نفت سفید تشکیل می دهد؛ این در حالی است که حدود 40 درصد از فرآورده های پالایشگاه های اصفهان و بندرعباس را محصولاتی سنگین مثل قیر و مازوت تشکیل می دهد.

وی در مورد سرمایه گذاری مورد نیاز این پالایشگاه ها گفت: برای احداث ظرفیت هر یک بشکه، 10 هزار دلار سرمایه گذاری نیاز است، بنابر این یک پالایشگاه 10 هزار بشکه ای حدود 100 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی ادامه داد: تکنولوژی پالایشگاه کوچک متعلق به بلوک شرق است، به این دلیل احداث این پالایشگاه ها برای کشور ما با سرمایه گذاری اقتصادی مناسبی قابل اجراست.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اضافه کرد: این تکنولوژی تا سالهای گذشته به دلیل بالا بودن تولید فرآورده های سنگین مورد استقبال قرار نمی گرفت اما اکنون تنها حداکثر 15 درصد از محصولات این پالایشگاه ها را فرآورده سنگین تشکیل می دهد.

خسروجردی با اشاره به استقبال کشورهایی چون قزاقستان، عراق و افغانستان از این تکنولوژی جدید، گفت: هم اکنون قزاقستان که دارای تنها 3 پالایشگاه بزرگ است، 12 پالایشگاه کوچک دارد.

به اعتقاد رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، این پالایشگاه ها را می توانیم درنقاط مختلف کشور احداث کنیم تا ضمن تامین نیازهای داخلی، فرآورده های تولیدی این پالایشگاه ها را به دیگر کشورها نیز صادر کنیم.
۱۱ اسفند ۱۳۹۱ ۲۳:۳۹
تعداد بازدید : ۱,۰۲۵