افزایش ظرفیت سوآپ نفت ایران

افزایش ظرفیت سوآپ  نفت ایران
همزمان با برگزاری سومین کنفرانس وزیران انرژی کشورهای عضو اکو، ایران با بهره برداری از یک طرح جدید ظرفیت سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر را به 500 هزار بشکه در روز افزایش داد.
همزمان با برگزاری سومین کنفرانس وزیران انرژی کشورهای عضو اکو، ایران با بهره برداری از یک طرح جدید ظرفیت سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر را به 500 هزار بشکه در روز افزایش داد.

در آستانه برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان اکو به میزبانی تهران، ایران طرح افزایش ظرفیت سوآپ نفت به 500 هزار بشکه در روز را در مدار بهره‌برداری قرار داد.

همزمان با بازیابی برای سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر، در شرایط فعلی سه برنامه کوتاه، میان و بلند مدت برای توسعه زیر ساخت‌های ساحلی و بندری افزایش ظرفیت سوآپ نفت در پایانه نفتی شمال (بندر نکا) در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس به منظور تامین نیازمندی‌های پشتیبانی ناوگان دریایی و انتقال ظرفیت دریافت نفت خام توسعه حوضچه فراگیر پایانه نفتی نکا آغاز شده است.

پیش بینی می شود با اجرا و تکمیل طرحهای مختلف توسعه‌ای، ظرفیت این حوضچه فراساحلی از 200 هزار بشکه در روز فعلی به 500 هزار بشکه و در سال‌های آینده با اجرای برنامه‌های میان و بلند مدت به ترتیب به 1.5 میلیون و 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

همزمان با اجرای این پروژه، فاز سوم طرح انتقال و فرآورش نفت کشورهای حوزه دریای خزر با هدف افزایش ظرفیت سوآپ نفت این منطقه ژئوانرژی به 500 هزار بشکه در روز تکمیل و راه اندازی شده است.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی احداث مخازن تعادلی در حاشیه دریای خزر امنیت تامین خوراک رسانی به تاسیسات پالایشگاهی همچون پالایشگاه‌های نفت تهران و تبریز را تامین می‌کند.

برای انجام مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی مخازن تعادلی نفت ساری- مغانک حدود 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که در فاز نخست این پروژه ظرفیت انتقال نفت از پایانه نکا تا تاسیسات ری و در فاز دوم در بخش فرآورش شامل انجام عملیات در پالایشگاه های تهران و تبریز و ساخت پایانه نفتی نکا به بهره‌برداری رسیده است.

پیش بینی می شود تا پایان اسفند ماه سالجاری با اجرای پروژه مخازن ساری – مغانک فاز سوم عملیات اجرایی این طرح افزایش سوآپ نفت به‌طور کامل به اتمام برسد.

عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن تعادلی ساری – مغانک از پائیز 87 آغاز شد که در بهمن ماه سالجاری بخش نخست آن شامل تاسیسات ساری به بهره‌برداری رسید و تا پایان سالجاری با بهره برداری از تاسیسات مغانک، شاهد به بارنشستن این فاز از طرح خواهیم بود.

در این پروژه چهار مخزن ذخیره نفت خام 40 هزار متر مکعبی با سقف شناور در ساری و مغانک، 2 عدد مخزن ذخیره آب آتش نشانی با سقف ثابت 6 هزار متر مکعبی در مغانک و 2 عدد مخزن ذخیره آب آتش نشانی بدون سقف 6 هزار متر مکعبی در ساری احداث شده است.
۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ۰۰:۲۶
تعداد بازدید : ۹۶۳