حضور ۱۰ وزیر انرژی اکو در ایران

حضور ۱۰ وزیر انرژی اکو در ایران
مذاکرات وزرای انرژی کشورهای عضو اکو فردا در تهران آغاز می‌شود.
سومین کنفرانس وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان اکو با حضور ایران و وزیران نفت و انرژی 9 کشور جهان به میزبانی تهران در روزهای 14 تا 16 اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

براساس این گزارش وزارت نفت ایجاد چارچوب جدید همکاری‌ منطقه‌ای انرژی، تبادل تجربیات و آموزش‌های تخصصی صنعت نفت و گاز به منطقه اکو، گسترش تجارت آزاد منطقه‌ای انرژی میان کشورهای اکو و تسهیل تبادل انرژی میان آنها را از مهمترین محورهای برگزای نشست تهران اعلام کرده است.

مقرر شده است در حاشیه این نشست چند جانبه، وزرای انرژی و مسئولان نفت و گاز ایران و ترکیه مذاکراتی را به منظور آخرین وضعیت مبادلات نفت و گاز انجام دهند.

پیش از این مذاکراتی بین ایران و ترکیه به منظور افزایش پنج میلیون مترمکعبی سقف صادرات گاز انجام شده بود که پیش بینی می‌شود، در حاشیه نشست اکو مذاکراتی بین دو کشور انجام شود و صادرات گاز ایران به ترکیه افزایش و به 30 تا 35 میلیون متر مکعب برسد.

ترانزیت گاز به اروپا، تامین فاینانس برخی از خطوط لوله گاز ایران توسط شرکت‌های ترکیه، آخرین وضعیت صادرات نفت به ترکیه و به ویژه پالایشگاه توپراش این کشور و تهاتر نفت و گاز طبیعی با برخی از کالاها همچون فلزات گرانبها از دیگر محورهای مذاکرات گازی دو کشور در تهران عنوان شده است.

در این نشست وزیر نفت ایران، وزیران نفت و انرژی کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان در این گردهمایی سه روزه در تهران مشارکت خواهند کرد.

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ۰۰:۳۵
تعداد بازدید : ۹۳۵