موافقت وزارت صنعت با درخواست صادرات 770هزارتن محصولات پتروشیمی

موافقت وزارت صنعت با درخواست صادرات 770هزارتن محصولات پتروشیمی
مسئول کمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی گفت :در طول چند ماه گذشته این کمیته 48 تقاضای صادرات به میزان 773 هزار و 200 تن محصولات پتروشیمی را بررسی و مصوب کرده است.
مسئول کمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی گفت :در طول چند ماه گذشته این کمیته 48 تقاضای صادرات به میزان 773 هزار و 200 تن محصولات پتروشیمی را بررسی و مصوب کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت صنعت،معدن و تجارت ، ˈعلی اصغر رمزیˈ افزود: بازار داخلی و نیز صادرات محصولات پتروشیمی پس از تشکیل این کمیته وضعیت مناسبی پیدا کرده و استفاده از سامانه بهین یاب برای ثبت نام، بررسی و معرفی واحدهای تولیدی متقاضی خرید از طریق این سامانه به بورس کالا و شفافیت ایجاد شده در تقاضا و عرضه در این زمینه موثر بوده است.

وی گفت: روش این کمیته در صادرات محصولات پتروشیمی به این گونه است که در صورت عرضه محصولات به بورس کالا و عدم خرید آن محصول در دو عرضه متوالی توسط خریداران داخلی (واحدهای تولیدی) اطلاعات مربوط به آن محصول از طریق بورس کالا به کمیته تخصصی منعکس می شود و کمیته نسبت به بررسی و صدور تائیدیه لازم برای صادرات آن محصول به میزان مشخص اقدام می کند.

مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این کمیته در طول چند ماه گذشته 48 تقاضای صادرات را به میزان 773 هزار و 200 تن بررسی و مصوب کرده است.

مسئول کمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی گفت: براساس تصمیمات گرفته شده صرفاً واحدهای تولیدکننده محصولات (مواد) پتروشیمی مجاز به صادرات محصولات خود (مازاد بر نیاز داخلی) می باشند.

رمزی توضیح داد: گویاترین شاخص برای بیان عملکرد کمیته تخصصی، وضعیت قیمت و عرضه محصولات پتروشیمی است به طوری که متوسط قیمت های مواد پلیمری در مهر ماه حدود 5700 تومان در هر کیلو در بازار آزاد به حدود چهار هزار تومان کاهش یافته و متوسط قیمت های مواد پلیمری در مهرماه در بورس کالا از حدود چهار هزار و 600 به چهار هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اختلاف قیمت بازار آزاد و بورس کالا به طور متوسط از حدود 1800 تومان در هر کیلو به حدود 200 تومان در هر کیلو کاهش یافته است. کاهش قیمت ها در بازار آزاد حدود 24درصد و در بورس حدود 15درصد بوده است.

مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در مهر ماه سال جاری اضافه کرد : در مهر ماه جاری حدود 84 هزار تن مواد پتروشیمی عرضه می شد پس از تشکیل کمیته تخصصی ،عرضه به بورس کالا افزایش قابل توجه یافت و در آذر ماه به 199 هزار تن رسید.

وی گفت: با افزایش عرضه شاهد کاهش قیمت و شاهد کاهش اعتراض واحدهای پائین دستی که مواد اولیه آنها مواد پتروشیمی می باشد هستیم.

به گفته رمزی ، در زمان و در چند ماه اخیر پس از تشکیل کمیته تخصصی شاهد ثبات قیمت و عرضه مناسب در بورس کالا هستیم .

مسئول کمیته تخصصی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی تصریح کرد: کمیته تخصصی هیچ گونه محدودیتی برای صادرات محصولات پتروشیمی مازاد بر نیاز داخلی ندارد .

وی افزود: در کمیته تخصصی سعی شده است تا برنامه صادرات سال 92 محصولات پتروشیمی را مشخص و بررسی درخواست های صادرات و صدور تائیدیه لازم برای آنها در اولویت کار گیرد.
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ۰۰:۴۲
تعداد بازدید : ۹۸۴