اجازه خروج محموله‌های سوخت افغانستان از مرز ایران صادر شد

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود: مجوزهای الازم برای خروج سوخت افغانستان از ایران صادر شده است اما به دلیل تجمع بالای کامیون‌ها سرعت کار فعلا بسیار پایین است.

حمید حسینی با اشاره به این که خروج کامیون‌های حامل سوخت از مرز زابل به کندی انجام می‌شود، گفت: بخشی از این سوخت از مرز دوغارون خارج می‌شود.

او با تاکید بر این‌که ایران صادرات گازوییل چندانی به افغانستان ندارد توضیح داد: بخش عمده‌ای از این گازوییل که در مرزها متوقف شده است گازوییلی است که از عراق می‌آید و از خاک ایران به افغانستان ترانزیت می‌شود.

او گفت: این مسیر مسیری همیشگی نبوده و تازه امسال چنین مسری باز شده است. با توجه به این مساله به نظر می‌رسد اقدامات افغانی‌ها در راستای برگزاری تظاهرات و اعتراض و ... چندان توجیه منطقی نداشته باشد.

او در توضیح این مطلب افزود: به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است تا چهره ایران را در افغانستان مخدوش کند.

او گفت: بحثی در این میان مطرح شده است که این گازوییل سوختی است که در اختیار نیروهای ناتو قرار می‌گیرد اما تجربه نشان داده کیفیت گازوییل تولیدی در عراق به حدی بالا نیست که بتواند خودروهای ناتو را تغذیه کند.

او با اشاره به این که بخش عمده‌ای از سوخت مورد نیاز ناتو از پاکستان تامین می‌شود، گفت: پالایشگاه‌های کوچکی در کردستان عراق راه‌اندازی شده است که این گازوییل را که چیزی بین نفت و گازوییل است تولید می کنند. بخش عمده یا از این گازوییل نیز صرف مصرف سوخت ترامتورها و کامیون‌های قدیمی و ماشین‌های کشاورزی می‌شود.

حسینی ادامه داد: این سوخت کیفیت چندانی ندارد کما این که خود ایران حاضر نیست گازوییل تولیدی عراق را خریداری کند و ما خودمان روزانه چیزی در حدود یک میلیون لیتر گازوییل به عراق صادر می‌کنیم.

او با تاکید بر این که تصمیم گیری در مورد این مساله فراتر از اختیارات وزارت نفت یا گمرک است، گفت: مراجعی بالاتر از اینها باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

او گفت: هر چند راه باز شده اما به نظر نمی‌رسد محموله‌های جدیدی از عراق وارد ایران شود در حال حاضر هم ورود محموله‌های جدید متوقف شده و سوخت انباشته شده در پشت مرزها با کندی در حال عبور از ایران است.

او در پاسخ به این سئوال که قبل از باز شدن مسیر ایران برای ترانزیت سوخت، این کار از چه مسیری صورت می‌گرفت، گفت: همان طور که گفتم امسال این مسیر باز شده و قبل از این ترانزیت سوخت از طریق ترکمنستان و پاکستان صورت می‌گرفت و به نظر می‌رسد با اتفاقات رخ داده دوباره نیز همین مسیر مورد توجه قرار گیرد.

او در جواب این پرسش که آیا ایران خود صادرات گازوییل به افغانستان داشته است که با اتفاقات جدید آن را متوقف کند، گفت: ایران حجم بسیار اندکی گازوییل به عراق صادر می‌کرد که آن هم بعد از افزایش قیمت‌ها در سال گذشته متوقف شد و از سال گذشته ایران صادراتی به افغانستان ندارد.

او با تاکید بر این که تجمع محموله‌های سوخت و عدم برگشت آنها به عراق به دلیل زیانی ناشی از بازگشت محموله اتفاق افتاد، گفت: در حقیقت صاحبان بار با برگشتن به عراق پولی نصیبشان نمی‌شد از این رو ترجیح دادند در بیست روز گذشته در مرز بمانند تا بتوانند مجوز خروج دریافت کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی همچنین با تاکید بر این که ترانزیت نفت می‌تواند درآمدی بیش از نفت برای کشور ایجاد کند، گفت:با تصمیمات ناگهانی برای توقف سواپ وترانزیت و ... نمی‌توانیم در این بخش از تجارت فعالیت چندانی داشته باشیم.
۲۸ اسفند ۱۳۸۹ ۱۱:۱۴
تعداد بازدید : ۱,۵۷۰