کشورهای عضو اکو، کنسرسیوم های نفتی تشکیل می دهند

کشورهای عضو اکو، کنسرسیوم های نفتی تشکیل می دهند
وزیر نفت از تصویب بیانیه 13 ماده ای توسط وزرا و کارشناسان حوزه انرژی کشورهای عضو اکو در نشست سوم خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه، بخش های دولتی و خصوصی کشورهای عضو اکو برای گسترش همکاری ها در بخش انرژی، کنسرسیوم هایی مشترک تشکیل می دهند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈرستم قاسمیˈ روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نشست وزرا و کارشناسان حوزه انرژی کشورهای اکو در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به این که، بخش عظیمی از منابع انرژی دنیا در منطقه اکو قرار گرفته است، مقرر شد مبادلات تجاری بین اعضای اکو در زمینه های مختلف آموزش، تحقیقات، توزیع، تولید و اکتشافات انجام شود.

به گفته وی، یکی از موضوعات بیانیه اجلاس سوم که امروز به تصویب وزرا و کارشناسان حوزه نفت و انرژی کشورهای اکو رسید، این بود که، برنامه ای 10 ساله پیش بینی شود و موسسه مطالعات انرژی ایران به کمک موسسات مشابه در دیگر کشورها راه های توسعه فعالیت ها در بخش انرژی را تعیین کنند.

وزیر نفت، افزود: طرح منشور انرژی نیز که از طرف ایران مطرح شده بود بعد از مباحثه های گسترده، مورد تصویب قرار گرفت و قرار شد در اجلاس بعدی که دو سال دیگر در ترکیه برگزار می شود، دنبال شود.

** اجلاس تهران، موفق تر از دو اجلاس قبلی بود

دبیر کل اکو نیز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: باور دارم که این جلسات از 2 جلسه قبلی بسیار موفقیت آمیزتر بود؛ چنان که در سه روز برگزاری این نشست، به توافق های مثبتی دست یافتیم که امیدواریم این توافقات اجرایی شود.

ˈشمیل العسگروفˈ افزود: راه حل ها و کارهایی برای آینده در نظر داریم که دستیابی به اهداف بالاتر در اجلاس بعدی که قرار است در ترکیه برگزار شود را تسهیل می کند.

وی ادامه داد: اعضا با هم توافق کردند که راه حل ها و جلسات نتیجه بخشی که امروز صورت گرفت را دنبال کنند که امیدوارم جلسه بعدی در ترکیه موفقیت آمیز باشد.

یادآور می شود؛ پس از دو روز نشست کارشناسان و مقامات انرژی و نفت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو)، نشست وزرای انرژی و نفت کشورهای عضو این سازمان صبح امروز چهارشنبه در هتل آزادی تهران آغاز بکار کرد.

در نشست امروز تهران، کشور افغانستان در سطح وزیر شرکت کرد و کشورهای ترکیه، تاجیکستان و قرقیزستان معاون وزیر نفت و انرژی خود را به این نشست اعزام کردند و مابقی کشورها در سطح کارشناس و مقامات دیگر حضور یافتند.
۱۸ اسفند ۱۳۹۱ ۲۰:۳۰
تعداد بازدید : ۹۴۱