قیمت برخی از محصولات پتروشیمی افزایش یافت

رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی از افزایش قیمت برخی از محصولات پتروشیمی در بازار داخلی خبر داد و گفت: افزایش قیمت گاز منجر به تعطیلی برخی از مجتمع های پتروشیمی می‌شود.
 

سیدحمید حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش قیمت برخی از محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی اظهارداشت: هم اکنون برخی از مواد پتروشیمیایی مورد نیاز واحدهای پایین دستی و صنایع تبدیلی همچون "آکرلیک" با افزایش قیمت قابل توجه‌ای روبرو شده است.
پیگیری مهر از بازار فروش محصولات پتروشیمی نشان می دهد که در هفته های اخیر قیمت برخی از محصولات مورد نیاز صنایع داخلی همچون جوش شیرین، متانول، منواتیلن گلایکول، اسید استیک، کربنات سدیم، دی اتیلن گلایکول، اسید سولفوریک، اوره و امونیاک افزایش قابل توجه ای یافته است.
حسینی در ادامه در خصوص برنامه وزارت نفت برای افزایش قیمت خوراک مجتمعهای پتروشیمی با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، توضیح داد: تاکنون بر روی قیمت و فرمول خوراک واحدهای مختلف پتروشیمیایی کار تخصصی انجام نشده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون نامشخص بودن قیمت خوراک منجر به سرگردانی برخی از واحدهای پتروشیمی شده است، تصریح کرد: طرح تعیین خوراک صنایع پتروشیمی مطابق با سبد صادرات گاز خلیج فارس و یا ترکیه معیار منطقی به نظر نمی رسد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون ایران واردکننده صرف گاز طبیعی است، تبیین کرد: تعیین فرمول خوراک صنعت پتروشیمی مطابق با قیمت صادراتی گاز توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر اکثر واحدهای اوره و آمونیاک با هر متر مکعب گاز به قیمت 7 سنت فعالیت می کنند، یادآور شد: افزایش قیمت گاز این واحدهای پتروشیمی منجر به تعطیلی آنها خواهد شد.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی توجیه اقتصادی فعالیت این واحدها را کاهش می دهد، بیان کرد: وجود مزیتهای رقابتی همچون ذخایر غنی گازطبیعی، نیروی انسانی متخصص، دسترسی به آبهای آزاد و موقعیت استراتژیک جغرافیایی منجر به توسعه صنعت پتروشیمی در ایران خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به ضرورت ارائه تخفیف برای فروش خوراک گاز طبیعی به صنایع پتروشیمی، افزود: باید قیمت خوراک گاز صنعت پتروشیمی بر اساس بازاری منطقی و رقابتی تعیین شود.
حسینی با بیان اینکه ایران مطابق اهداف چشم انداز پتروشیمی باید از رقبای منطقه ای همچون عربستان و قطر جلو بیافتد، گفت: با توجه به شرایط خاص سیاسی کشور حتی باید تخفیف هایی در فروش گاز در مقایسه با رقبا به صنایع پتروشیمی داخلی در داده شود.
۱۱ مهر ۱۳۸۹ ۱۳:۲۳
خبرگزاری مهر |
تعداد بازدید : ۱,۳۵۵