انتشار اوراق سلف نفتی در سال 92/ سود 87 درصدی در بخش ریالی

انتشار اوراق سلف نفتی در سال 92/ سود 87 درصدی در بخش ریالی
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از انتشار اوراق سلف نفتی با همکاری بورس در صورت اخذ نظرات نهایی بانک مرکزی در سال 92 برای توسعه نفت و گاز در دو بخش ارزی و ریالی خبر داد.
احمد قلعه بانی امروز در مراسم راه اندازی رسمی بورس انرژی گفت: در بخش اوراق سلف نفتی با همکاری بورس در سال گذشته بحث‌های اجرایی را پشت سر گذاشته ایم و با اخذ مجوز از بورس و سایر بخشها مراحل نهایی برای انتشار اوراق سلف نفتی را پشت سر می گذاریم.

معاون وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که با جلسات بانک مرکزی آخرین نقطه نظرات این بانک ا خذ شده و اولین عرضه این اوراق را در سال 92 برای توسعه بخش نفت و گاز کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اوراق سلف نفتی در دو بخش ارزی و ریالی تعریف شده است، گفت: در بخش ارزی حداقل در صورتی که قیمت نفت با قیمت روز معامله شود، 10 درصد سود خواهیم داشت و در بخش ریالی با نرخ مبادلاتی می تواند مورد محاسبه قرار گیرد که دارای سود 87 درصدی برای سه سال خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: قرار است بر اساس برنامه پنجم توسعه بیش از 180 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش گاز انجام شود تا ظرفیت تولید به یک میلیارد و 400 متر مکعب افزایش یابد.

وی ادامه داد: عیرغم مشکلات چند سال اخیر سرمایه گذاری‌های مناسبی در بخش نفت و گاز صورت گرفته و در سال 91 تاکنون حدود 22.3 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت سرمایه گذاری انجام شده است. البته این رقم در سال 89 حدود 16.7 میلیارد دلار و در سال 88، 13.3 میلیارد دلار و در سال 87 حدود 9 میلیارد دلار بوده است.

قلعه بانی، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در کل سالجاری را بیش از 24 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: این در حالی است که بودجه امسال شرکت 36 میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در سال 92 به تولید گاز کشور 150 متر مکعب و در سال 93 حدود 200 میلیون متر مکعب افزوده می شود، ضمن اینکه ظرفیت نفت نیز در پایان برنامه پنجم به بیش از 5 میلیون بشکه خواهد رسید.

وی از در حال احداث بودن 5 پالایشگاه گازی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که برای سال 92 بتوانیم بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی داشته باشیم.

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ۰۷:۳۴
تعداد بازدید : ۹۲۳