وزیر اقتصاد: بورس مستقل نفتی ایجاد نمی‌شود//مدیرعامل شرکت ملی نفت: ایجاد می شود

وزیر اقتصاد: بورس مستقل نفتی ایجاد نمی‌شود//مدیرعامل شرکت ملی نفت: ایجاد می شود
در خالی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است که بورس مستقل نفتی ایجاد نمی‌شود و معاملات نفت در قالب بورس انرژِی خواهد بود که مدیرعامل شرکت ملی نفت از راه‌اندازی بورس مستقل نفت خام در آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شمس الدین حسینی امروز در حاشیه مراسم راه اندازی رسمی بورس انرژی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اطلاعاتی که در بورس انرژِی وجود دارد به روز است، گفت: این مسئله باعث می شود که جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه بهبود یابد و اگر بورس انرژی منجر به شکل گیری بازار فراملی شود در جایگاه ایران نقش مهمی خواهد داشت.

وی اظهارداشت: در کشورهای دیگر بورس انرژی در قالب بورس نفت است ولی به رغم اینکه ایران بیشترین ذخایر نفت و گاز را دارد، در مورد بورس نفت نتوانستیم اقدامی انجام دهیم.

حسینی خاطر نشان کرد: اما این مسئله تنها مربوط به ایران نمی‌شود و کشورهای تولید کننده نفت در این مورد دچار نقص هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد انتشار اوراق سلف نفتی و عدم انتشار آن در سال جاری گفت: برای عرضه اوراق سلف نفتی اقدامات لازم انجام شده و در همه قوانین و برنامه ها این مسئله دیده شده است اما نیاز به هماهنگی لازم بین نهادهای ذیربط است، به طور مثال اینکه ببینند آیا این اوراق از طریق بانک عرضه شود یا با پشتوانه بانک باشد؟

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد وضعیت بانکداری الکترونیکی کشور با توجه به ایام پایانی سال و شب عید گفت: از نظر بانکداری الکترونیکی ایران یک کشور پیشتاز در دنیاست و بسیاری از کشورها با مشارکت بانک مرکزی ایران بانکداری الکترونیکی خود را راه اندازی کرده اند و همه چیز در روزهای تعطیل آغاز سال نو آماده است.

این در حالی است که احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت از راه‌اندازی بورس مستقل نفت خام در آینده خبر داده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت‌وگو با فارس:
بورس مستقل نفت خام راه‌اندازی می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی نفت از راه‌اندازی بورس مستقل نفت خام در آینده خبر داد.
 

 

احمد قلعه‌بانی در حاشیه مراسم راه‌اندازی بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در پایه‌ریزی بورس انرژی کمتر شرایط تخصصی صنعت نفت به خصوص درباره عرضه نفت خام رعایت شده است.

وی اظهار امیدواری کرد، اقداماتی از جمله عرضه فراورده‌های نفتی که قبلا در بورس کالا انجام می‌شد، در بورس انرژی پیگیری و عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: در ادامه برای راه‌اندازی بورس مستقل نفت خام تلاش خواهیم کرد.

به گزارش فارس، وزیر نفت چندی پیش در نامه‌ای به وزیر اقتصاد خواستار تغییر در راه‌اندازی بورس انرژی برای فراهم شدن امکان مشارکت صنعت نفت در این بورس و حتی ایجاد زیرساخت‌های معامله نفت خام شده بود که مورد بی‌توجهی وزارت اقتصاد و سازمان بورس قرار گرفت.

بر پایه این گزارش علی‌رغم آنکه بیش از 90 درصد انرژی اولیه کشور از منابع نفت و گاز تأمین می‌شود، با توجه به نحوه پذیره نویسی سهام بورس انرژی و ترکیب هیئت مدیره آن عملاً حضور صنعت نفت ایران از این بورس قطع شده است و نقشی در مدیریت آن ندارد.

بر این اساس تنها نماینده مرتبط با صنعت نفت در هیئت مدیره بورس انرژی نماینده‌ای از سهامداران صنعت پتروشیمی است که عملاً ارتباط مستقیمی با حوزه انرژی و عرضه آن ندارد.

این گزارش حاکی است، نفتی‌ها خواستار بین‌المللی شدن ترکیب سهامداران بورس انرژی برای فراهم شدن امکان خرید و فروش نفت خام دیگر کشورهای منطقه در این بورس و راه‌اندازی یک بورس نفت واقعی بوده‌اند که به این خواسته وقعی نهاده نشده است.

۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ۰۷:۳۸
تعداد بازدید : ۹۵۰