صادرات 14.5 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال جاری

صادرات 14.5 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال جاری
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 14.5 میلیون تن محصولات پتروشیمی صادر شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ایران دارای منابع نفتی فراوان بوده و در این بخش مقام اول دنیا را در اختیار دارد، این بخش را یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: سه حوزه پتروشیمی، پالایشگاهی و نیروگاهی از نظر تولید ثروت بیشترین سهم را در مقایسه با دیگر صنایع در اختیار دارند.

وی افزود: این صنایع توجه بسیاری از فعالان و سیاستمداران کشور را به خود جلب کرده، زیرا با زندگی بشر در ارتباط هستند و در مورد صنعت پتروشیمی باید به نقل از وزیر نفت متذکر شد که سقف، کف، در و دیوار و سایر محصولاتی که مردم با آنها ارتباط دارند، از محصولات تولید شده در صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: با در نظر گرفتن مجتمع‌هایی که افتتاح رسمی نشده‌اند، 51 مجتمع در حال فعالیت در این بخش وجود دارند که طی دوره مورد بررسی مجموع تولید آنها برابر با 37.3 میلیون تن بوده که 14.5 میلیون تن آن به علت عدم نیاز داخل به ارزش 2.2 میلیارد دلار به خارج صادر شده است.

بیات تصریح کرد: 11.2 میلیون تن از فرآورده تولیدی نیز به ارزش 144 هزار میلیارد ریال از طریق بورس کالا در بازار داخل توزیع شده و در اختیار صنایع پایین دستی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون به بیش از 60 کشور محصول پتروشیمی صادر می‌کنیم، ادامه داد: برای صدور برخی کالاها به جز نفت و فرآوردهای نفتی باید تلاش بیشتری صورت گیرد، ولی در شش ماه دوم سال جاری به دلیل شرایط کشور برای صدور برخی کالاها ممنوعیت و یا محدودیت ایجاد شد که این نشان دهنده این است که محصولات پتروشیمی در هر جای دنیا قابل مصرف است، ولی ما تنها به دلیل نیاز داخل مجبور به این کار شده‌ایم.

وی ادامه داد: در کمتر از شش ماه با تشکیل کارگروهی تمام استانداردهای اروپایی را برای محصولات پتروشیمی تهیه و تاییدیه آنها را اخذ کرده‌ایم، به نوعی که حتی یک محصول نیز از نظر کیفیت رد نشد.

بیات با بیان اینکه 18.5 درصد از محصولات تولیدی به خاور دور، 22.7 درصد به چین، 31.3 درصد به آسیای میانه، 6.1 درصد جنوب شرقی آسیا، 6.2 درصد به آفریقا و یک درصد نیز به دیگر مناطق جهان صادر شده، گفت: دسترسی به خوراک فراوان و متنوع، ارزش ذاتی و جهانی کالاهای پتروشیمی، امکانات مناطق ویژه و دسترسی به مناطق آزاد،‌ اعتبار صنعت پتروشیمی در بانک ها و موسسات اعتباری داخلی و خارجی، نام تجاری صنعت پتروشیمی، دانش و تجربه در مدیریت این صنایع، نیروی انسانی خبره و طرح‌های متنوع در این زمینه از جمله مزایای صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد برنامه های در دست اجرایی این صنعت گفت: براساس برنامه پنجم 73 طرح برای این صنعت در نظر گرفته شده که نیاز به 50 میلیون دلار تسهیلات ارزی و ریالی دارد که در صورت تامین 64 میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد، در حال حاضر ظرفیت تولید 60 میلیون تن است.

بیات در پایان در مورد صادرات غیرنفتی صنایع پتروشیمی گفت: فرآورده‌های پتروشیمی در صادرات غیرنفتی 38 درصد سهم داشته‌اند و از لحاظ صنعت نیز محصولات پتروشیمی دارای سهم 50 درصدی در صادرات بوده‌اند.

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ۰۲:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۰۳۶