انتقال 100 هزار بشکه فراورده‌های نفتی به پالایشگاه‌های کشور

انتقال 100 هزار بشکه فراورده‌های نفتی به پالایشگاه‌های کشور
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شمال گفت: این شرکت با 600 کیلومتر خطوط لوله، روزانه ظرفیت انتقال 500 هزار بشکه نفت خام و 100 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی به پالایشگاه‌های کشور را دارد.
هوشنگ رشیدی به مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: نوآوری و خلاقیت کارشناسان واحدهای مختلف منطقه شمال موجب شکوفایی شرکت شده است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال، عملکرد معاونت‌های فنی و عملیات را در سال جاری موفقیت‌آمیز توصیف کرد و ادامه داد: با وجود خطرات طبیعی و غیرطبیعی، علاوه بر اینکه شرکت منطقه شمال سالی بدون حادثه را پشت سر گذاشت، عملیات سوخت‌رسانی را بدون وقفه انجام داده است.

وی، عملکرد واحدهای مختلف شرکت از جمله ابزار و دقیق، مکانیک و تعمیرات و نگهداری خطوط لوله، برق، تأسیسات و ساختمان، ترابری، ایمنی و بهداشت، محیط زیست، واحد روابط عمومی و پایگاه بسیج را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: عملیات سوخت‌رسانی با همت مجموعه کارکنان به دو استان مازندران و گلستان بدون هیچ‌گونه حادثه و وقفه‌ای انجام شد.

وی با بیان اینکه عملیات انتقال سوخت با تلاش شبانه‌روزی بدون مشکل در خطوط و تأسیسات مراکز در طول سال صورت گرفته است، ابراز داشت: نوآوری و خلاقیت کارشناسان امسال در بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری منطقه شمال نیز بی‌سابقه بوده است.

رشیدی به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی اسکادا توسط واحد ابزار دقیق منطقه شمال اشاره کرد و گفت: با استفاده از سیستم SCADA مراکز از طریق مانیتور که قابلیت فرماندهی را دارند، نظارت و کنترل می‌شوند.

وی، اجرای سامانه کنترل از راه دور اسکادا SCADA با مزیت جمع‌آوری اطلاعات سایت‌های صنعتی، امکان رؤیت، کنترل پارامترهای موردنیاز و ذخیره‌سازی اطلاعات در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال را یک فعالیت کارشناسی و فنی در صنعت نفت عنوان کرد.

وی گفت: در حال حاضر دو فشارشکن ورسک ولاجیم و تأسیسات فرآورده‌سازی خط 12 اینچ ری- ساری به سامانه کنترل از راه دور متصل هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه سامانه اسکادا در 10 مرکز منطقه شمال گسترش خواهد یافت، ادامه داد: اجرای این پروژه به واحد ابزار دقیق منطقه شمال واگذار شده است.

مدیر منطقه شمال اذعان داشت: در اجرای این طرح هیچ کمک نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و یا مشاوره‌ای اخذ نشده و همه کارهای مربوط به پیاده‌سازی این سامانه از برنامه‌نویسی و ایجاد لینک‌های نرم‌افزاری با سامانه PLC موجود در مراکز در واحد ابزار دقیق اجرا شد.

وی، نصب سیستم کنترل اتوماتیک بهره‌برداری PLC در مرکز انتقال نفت ساری را از دیگر خلاقیت‌های این منطقه دانست و گفت: PLC کردن مرکز انتقال نفت ساری موجب سهولت در امر بهره‌برداری و استفاده بهینه از تجهیزات و ادوات مکانیکی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این سیستم امکان به کارگیری تجهیزات کنترلی با کارآیی بالاتر فراهم شد، ادامه داد: با نصب این سیستم عیب‌یابی، تشخیص سریع و راحت‌تر انجام می‌شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال گفت: شیر کنترل فشار در سیالات فرآورده‌های نفتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران که برای امنیت بهره‌برداری ایستگاه‌های فشارشکن و تأسیسات از اهمیت خاصی برخوردار است از خلاقیت مهندسان واحدهای مختلف منطقه شمال است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خط 12اینچ ری – ساری تحت کنترل و سیستم مانیتورینگ پیشرفته قرار گرفته و شیر کنترل سه مرکز ورسک، لاجیم و ساری که در سال جاری بازسازی شده‌اند به صورت اتوماتیک بهره‌برداری شدند.

رشیدی به ساخت دو مخزن تعادلی نفت خام در مرکز انتقال نفت ساری هریک به ظرفیت 40 میلیون لیتر و دو مخزن آب آتش‌نشانی هر یک به ظرفیت پنج میلیون لیتر اشاره کرد و بیان داشت: پنج دستگاه و بوستر پمپ نفت خام به همراه سیستم کامل آب آتش‌نشانی برای اطفای حریق نیز نصب شده است.

وی با بیان اینکه ذخیره نفت خام و یا فرآورده‌های سوختی در این دو مخزن تعادلی مشکل انرژی سوخت در استان‌های مازندران گلستان را در مدت زمان قابل توجهی حل می‌کند، اظهار داشت: اکنون هر دو مخزن به بهره‌برداری رسیده است.

این مسئول با اشاره به عملکرد مطلوب شبکه ارتباطی و مخابراتی منطقه شمال گفت: در حال حاضر اتوماسیون اداری با کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

مدیر منطقه شمال خاطرنشان کرد: فعالیت واحد ترابری منطقه نیز به سامانه الکترونیکی مجهز شد که این نرم‌افزار توسط یک مهندس جوان طراحی و اجرایی شده است.

رشیدی در ادامه به اجرایی شدن چند طرح در بخش جاده‌سازی و مقاوم‌سازی طول مسیر خطوط نفت در منطقه جنگلی و کوهستانی اشاره کرد و افزود: احداث راه ارتباطی با هدف امکان دسترسی به دو نقطه بحرانی از خط لوله 12 اینچ در محدوده روستاهای تاکام تا نوده در جاده کیاسر از طرح‌های مهم سال جاری منطقه بود.

وی گفت: پس از انجام مطالعات لازم توسط واحد تعمیرات خط و هماهنگی با واحد ترابری، به منظور سهولت دسترسی به این نقاط حساس، برنامه ایجاد راه ارتباطی در دستورکار قرار گرفت.

رشیدی بر اهمیت ایجاد راه دسترسی به نقاط بحرانی مسیر خطوط لوله تأکید کرد و گفت: ایجاد راه‌های دسترسی به منظور حمل مصالح ساختمانی برای ایمن‌سازی مسیر خط اجتناب‌ناپذیر است.

 

به گفته رشیدی در ایجاد راه دسترسی و مقاوم‌سازی از امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی شرکت استفاده شده است.

وی، عملیات شن‌ریزی و مقاوم‌سازی مسیر خط 10 اینچ شاهرود به علی‌آباد با 95 درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر طرح‌های منطقه عنوان کرد و بیان داشت: جاده‌سازی مسیر ورکی به ساری نیز صورت گرفت.

این مسئول به عبور خط لوله 12 و 32 اینچ از درون رودخانه تجن ساری نیز اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به حساسیت بالای این خط و خطرات طبیعی و غیرطبیعی، مقاوم‌سازی و سدسازی با سنگ در این محدوده انجام شده و پایل‌کوبی آن در دست اقدام است.

رشیدی، آموزش را مهم‌ترین برنامه شرکت دانست و بیان داشت: منطقه شمال در مقوله آموزش در دو سال متوالی رتبه نخست مناطق 11گانه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران را کسب کرده است.

مدیر منطقه شمال، یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های این شرکت را حفظ و پایداری شبکه‌ها و خطوط لوله نفت عنوان کرد و گفت: از آنجایی که شهرنشینی گسترش و کشاورزی توسعه یافته است، تعرض و تجاوز به حریم خطوط لوله را تهدید می‌کند.

رشیدی خاطرنشان کرد: از آنجایی که جابجایی و تأمین فرآوردهای نفتی شهرها از مأموریت اصلی این شرکت است خطوط لوله در حاشیه شهرها اجرایی شد، اما به دلیل گسترش شهرنشینی شاهد تعرض به حریم خطوط هستیم.

وی به فعالیت پیمانکاران و بهره‌برداران چوب از جنگل که زیرپوشش منابع طبیعی هستند، اشاره کرد و گفت: با توجه به عبور لوله‌های نفت در مناطق جنگلی، خطر پار‌گی و شکستن لوله ناشی از بی‌احتیاطی بهره‌برداران در حمل و نقل چوب با حجم بالا و کشیدن چوب با استفاده از خودروهای سنگین چندین برابر شده است.

وی به ارزش بالای زمین و توسعه کشاورزی مکانیزه در روستاهای شمال اشاره کرد و گفت: حریم خطوط لوله در تعرض و تجاوز کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر خط لوله منطقه شمال گفت: به این منظور علاوه بر اجرای برنامه‌های فنی پیشگیرانه، آمادگی و حضور به موقع در حوادث احتمالی بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه بروز حادثه در خطوط لوله نفت علاوه بر خسارت سنگین مالی از نظر آلودگی محیط زیستی نیز بسیار خطرناک است، اضافه کرد: خسارت زیست محیطی فرآوردهای نفتی در شمال بسیار سنگین است، بنابراین ضرورت همکاری کشاورزان، مسئولان و پیمانکاران با این شرکت دوچندان است.

وی از فعالیت واحد بسیج و روابط عمومی منطقه شمال نیز تقدیر کرد و گفت: آشنایی مجاوران خطوط با اهمیت حراست از لوله‌های نفت با توزیع جزوات و بروشورهای آموزشی توسط روابط عمومی از عملکردهای مهم این واحد است.

رشیدی همچنین از رؤسای مراکز انتقال نفت در منطقه شمال نیز تقدیر کرد و بیان داشت: کارکنان مراکز در خط مقدم فعالیت سوخت‌رسانی قرار دارند.

وی از تشکیل کمیته پژوهش و فناوری در منطقه شمال شکل خبر داد و گفت: این کمیته نیازمندی‌ها و احتیاجات منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رشیدی از دانشگاه‌های فنی استان مازندران و گلستان خواست تا با شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت براساس نیازمندی‌های اعلام شده به صورت علمی و با نوآوری و خلاقیت کمک کنند.

این مسئول بیان داشت: ارتباط با دانشگاه‌های فنی استان مازندران از برنامه‌های این شرکت است.

رشیدی به اهمیت صنعت نفت اشاره کرد و گفت: امروز خام‌فروشی نفت یک معضل جدی کشورمان است.

وی، خارج شدن وابستگی بودجه کشور از نفت را گامی مهم در اقتصاد ایران دانست و بیان داشت: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سبب شد تا با کاهش فروش نفت خام به فکر فرآوری این مواد باارزش بیفتیم.

رشیدی با بیان اینکه به نظر می‌رسد با لغو تحریم، فروش نفت خام با هدف بالا بردن درآمد ارزی رونق بگیرد، گفت: معتقدم مسئولان ارشد کشور باید فروش نفت خام را از دستورکار خارج کرده و فقط پس از فرآوری اقدام به صادرات کنند.

وی در پایان تأکید کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه شمال با 600 کیلومتر خطوط لوله، روزانه ظرفیت انتقال 500 هزار بشکه نفت خام و 100 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی را به پالایشگاه‌های کشور و ورود فرآورده‌های نفتی را به استان‌های شمالی دارد.

۷ فروردین ۱۳۹۲ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۱,۰۲۴