تشکیل کنسرسیوم برای ساخت پالایشگا های کوچک

تشکیل کنسرسیوم برای ساخت پالایشگا های کوچک
رئیس اتحادیه صادرکنندگان انواع فراوردهای نفت، گفت: مقدمات اجرایی پالایشگاه های مقیاس کوچک با سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراهم شده و بزودی مراحل ساخت این پالایشگاهها در اکثر کشورها کلید می خورد.
حسن خسروجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، حجم صادرات فراورده های نفتی و صنایع پایین دستی و پتروشیمی را حدود 26 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی، بارزترین مزیت نسبی کشور و نقطه اتکای اقتصاد در محسوب می شود. با توجه به اهمیت این بخش و لزوم هماهنـگی و سازمانـدهی هر چه بیشتـر فعـالان حوزه تولید و صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی عده ای از فعالان بخش خصوصی کشور به منظور بهره گیری از توان و خرد جمعی و برخورد یکپـارچه با فرصت ها وتهدیدات گرد هم آمدند تا به توسعه اقتصاد کشور کمک کنند.

وی تصریح کرد:"اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی ایران" 9 سال پیش با حضور 66 شرکت خصوصی تشکیل شد و حالا حاضر با  رشد چشمگیر این تعداد به 258 شرکت فعال در این بخش رسیده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراوردهای نفت، گاز و پتروشیمی، خاطرنشان کرد: این اتحادیه در زمینه تولید و صادرات روغن، پارافین، قیر و پتروشیمی و تجار سوآپ و برخی از شرکت های مرتبط با بیمه مشغول بکار است.

وی، ساماندهی صادرات و بهبود کیفیت خدمات‌دهی به  اعضاء، جمع‌آوری اطلاعات پیرامون عرضه و تقاضا و قیمت و بازارهای مصرف و تولید فرآورده‌های مذکور و دردسترس قرار دادن آنها برای ارتقاء دانش اعضاء،  بهره‌گیری از رهیافت‌های جدید برای افزایش سهم در بازارهای مختلف و گسترش فعالیت‌های صادراتی فرآورده‌ها، ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری کشور و همچنین سازمان‌های مالی و پولی بین الملل جهت فراهم سازی خدمات و تسهیلات مالی و اعتباری برای اعضاء، ایجاد ارتباط با کلیه مراجع و سازمانهای دولتی و همچنین اتحادیه ها و تشکلهای غیر دولتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات در کلیه بخشهای مرتبط با صادرات فراورده های نفتی از جمله حمل و نقل، امور گمرکی، انبار داری و مخازن، بسته بندی، کنترل کیفیت و استاندارد، تأمین مواد اولیه، ترانزیت، سوآپ و غیره، ایجـاد واحدهای آموزشی و تحقیقاتی، برگـزاری نمایشگاه ها و همایش های تخصصی و بازرگانی در داخل و خارج از کشور و همچنین هماهنگی در مورد اعزام هیأتهای بازرگانی به کشورهای دیگر و دعوت از هیأت های بازرگانی کشورهای هدف و شرکت در همایش های خارجی مرتبط با فعالیت اتحادیه، اطلاع رسانی شفاف و منظم به داخل و خارج اتحادیه از طریق وب سایت اتحادیه، انتشار نشریات و دیگر روشهای متداول اطلاع رسانی،ایجاد زمینه لازم جهت توسعه همکاری بین اعضاء، تشکیل خوشه های صادراتی در بین اعضاء را از اهداف و وظائف اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی برشمرد.

خسروجردی با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه صادرات به نوعی زمینه ای برای ایجاد انسجام و وحدت رویه در بخش های مختلف اقتصادی است افزود: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت های اقتصادی کشور به نحو شایسته استفاده کنیم باید وحدت و انسجام و یکپارچکی را در کشور نهادینه کنیم.

وی تاکید کرد: باید پتانسیل های بخش خصوصی را در توسعه اقتصادی  بکار گیریم و مسایل و مشکلات موجود برسر راه آنها را برداشته و به آینده کشور بیندیشیم تا بستر را برای روان سازی بخش صادرات انواع فراورده های نفتی در کشور هموار کنیم.

خسروجردی با تاکید براینکه نوسانات نرخ ارز در کاهش صادرات فراورده های نفتی بی تاثیر نبوده است گفت: در سالجاری ارزآوری  محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرده مسئولان باید بازار نرخ ارز را ساماندهی و به صادرات محصولات نفتی به وسیله بخش خصوصی توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراوردهای نفت، گاز و پتروشیمی، در خصوص محدودیت صادرات محصولات  پتروشیمی تصریح کرد: تعداد اقلام محصولات صادراتی پتروشیمی کم شده ومحدود کردن  صادرات این فراورده ارزشمند بسیاری از تولیدکنندگان را نگران کرده است و اتحادیه صادرکنندگان در حال مذاکره برای رفع این مشکل است.

خسروجردی از ساخت پالایشگاه های کوچک با مقیاس کوچک توسط بخش خصوصی در برخی از کشورها خبرداد و گفت: در حال حاضر با یکی از کشورهای آفریقایی با ساخت پالایشگاه کوچک مقیاس در خاک کشورش موافقت شده و قرارداد ساخت این پالایشگاه به امضاء رسیده است.

وی با اشاره به این که ظرفیت خوراک پالایشگاه‌های کوچک مقیاس حدود 10 تا 20 هزار بشکه در روز است گفت: ظرفیت روزانه پالایشگاه مورد نظر حدود 10 هزار بشکه است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی هزینه‌های ساخت این پالایشگاه را 70 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: سهم بخش خصوصی ایران برای ساخت این پالایشگاه 30 درصد است و بخش بیشتری از سرمایه‌گذاری این طرح را شرکت‌های خارجی انجام خواهند داد.

خسروجردی در مورد تجهیزات مورد استفاده در این پالایشگاه آفریقایی هم گفت: کالا وتجهیزات ایرانی و روسی برای ساخت این پالایشگاه استفاه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: 85 درصد تولیدات این پالایشگاه ها را فرآورده های سبک مثل بنزین، نفت گاز و نفت سفید تشکیل می دهد؛ این در حالی است که حدود 40 درصد از فرآورده های پالایشگاه های اصفهان و بندرعباس را محصولاتی سنگین مثل قیر و مازوت تشکیل می دهد.

خسروجردی اظهار داشت: تکنولوژی پالایشگاه کوچک متعلق به بلوک شرق است، به این دلیل احداث این پالایشگاه ها برای کشور ما با سرمایه گذاری اقتصادی مناسبی قابل اجراست.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اضافه کرد: این تکنولوژی تا سالهای گذشته به دلیل بالا بودن تولید فرآورده های سنگین مورد استقبال قرار نمی گرفت اما اکنون تنها حداکثر 15 درصد از محصولات این پالایشگاه ها را فرآورده سنگین تشکیل می دهد.

خسروجردی با اشاره به استقبال کشورهایی چون قزاقستان، عراق و افغانستان از این تکنولوژی جدید، گفت: هم اکنون قزاقستان که دارای تنها 3 پالایشگاه بزرگ است، 12 پالایشگاه کوچک دارد.

وی با تاکید براینکه اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی به دنبال شناسایی بازارهای هدف صادارتی جدید است افزود: توقف در بخش تجاری یعنی مرگ، این اتحادیه مرتب به دنبال شناسایی رقبای جدید است و سعی برآن دارد که برای رفع مشکلات بازارهای جدید را جایگزین کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، نقل و انتقال پول در داخل کشور را از عمده مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: در خارج از کشور خوشبختانه هیچ مشکلی در  نقل و انتقال پول نیست تنها در بخش داخلی چون رقم صادراتی نفت بالاست و هیچ خریدار خارجی حاضر نیست ضمانت نامه بدهد موقع بستن قرارداد با مشکل مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه صادرکنندگان تمام راهها را بررسی کرده و در داخل بانک مرکزی برای رفع این مشکل با بانک پایلوت به توافق رسیده متاسفانه بخش حقوقی بانک ها این موضوع را نپذیرفته و در حال حاضر اتحادیه صادرکنندگان با چالش روبه رو است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، یادآور شد: در داخل کشور پذیرفتند که ضمانت ارزی و ریالی بدهند به عنوان مثال اگر ارزش ریالی کالایی 125 درصد باشد چیزی حدود 700 میلیارد تا هزار میلیارد دلار محاسبه خواهد شد که این رقم بسیار بالایی است.

وی تصریح کرد: اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی اصرار برآن دارد که نفت بصورت اعتباری فروخته شود.

خسروجردی، تشکیل کارگروه برای روان سازی رفع موانع قانونی ، شناسایی مسایل روز دنیا برای تقویت کرد بخش صادرات، تشکیل کنسرسیوم برای احداث پالایشگاه های کوچک در اکثر کشورها با مقیاس کوچکتر، شناسایی بازارهای هدف صادراتی از جمله اولویت های اساسی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی در سال جاری ذکر کرد.
۷ فروردین ۱۳۹۲ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۱,۱۶۰