راه‌اندازی فاز اول بزرگترین پالایشگاه کشور در سال 92

راه‌اندازی فاز اول بزرگترین پالایشگاه کشور در سال 92
وزیر نفت از راه‌اندازی فاز اول بزرگترین پالایشگاه کشور در سال 1392 خبر داد.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی – وزیر نفت اعلام کرد که با راه افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال جاری حجم تولید بنزین کشور افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

 

پیش از این مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به ایسنا در مورد آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفته بود که این پالایشگاه یکی از طرح‌های مهر ماندگار دولت است که طبق برنامه باید اوایل سال 92 راه‌اندازی شود.

 

علی‌رضا ضیغمی در پاسخ به این سوال که آیا فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان خرداد 1392 تکمیل می‌شود؟ اظهار کرد: اگر ساز و کارهای مورد نیاز برای این پروژه در اختیار قرار گیرد این امر محقق خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که وزیر نفت یک میلیارد دلار به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص داده است، گفت: تاکنون قسمتی از این رقم دریافت شده است و به دنبال راهکارهایی هستیم تا مشکلات دریافت باقی این مبلغ برطرف شود.

 

معاون وزیر نفت با اظهار این که علاوه بر مبلغ ذکر شده برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید دو میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری شود، خاطرنشان کرد که وزیر نفت برای اختصاص این رقم نیز همکاری خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سه فاز تعریف شده است گفت: فاز نخست آن با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین و شش میلیون لیتر گازوییل به بهره برداری خواهد رسید.

 

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت نفت اجازه یافت از صندوق توسعه ملی حدود 2.5 میلیارد دلار برای ساخت پالایشگاه‌ ستاره خلیج‌فارس به بخش خصوصی تسهیلات دهد.

 

یکی از دلایل تصویب این مصوبه این است که در صورت تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس 55 میلیون لیتر فرآورده‌های اصلی مورد نیاز کشور تامین می‌شود به طوری که 36 میلیون لیتر از تولید این پالایشگاه بنزین خواهد بود.

 

خوراک مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس 360هزار بشکه میعانات گازی است که در صورت تکمیل آن روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با درجه اکتان 95، 13 میلیون لیتر نفت‌گاز، سه میلیون لیتر سوخت جت سبک، دو میلیون لیتر گاز مایع و 130 میلیون لیتر گوگرد تولید خواهد شد.

 

خط لوله مورد نیاز برای انتقال خوراک و فرآورده‌های تولید شده نیز به طول 400 کیلومتر که این پالایشگاه را به ذخایر گازی پارس جنوبی در عسلویه متصل می‌کند، 92درصد پیشرفت داشته است. فرآورده‌های تولید شده از طریق اسکله بندرعباس و بندر شهید رجایی صادر می شود.

 

شرکت ملی پالایش و پخش فرآوده‌های نفتی ایران، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت پتروفیلد مالزی سهامداران این طرح هستند.

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ ۲۳:۱۶
تعداد بازدید : ۹۷۴