احداث اولین پالایشگاه کوچک کشور در استان گلستان

احداث اولین پالایشگاه کوچک کشور در استان گلستان
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی از احداث اولین پالایشگاه کوچک با ظرفیت پالایش روزانه 10هزار بشکه نفت خام در بندر خواجه نفس استان گلستان خبر داد.

حسن خسروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به راه اندازی اولین پالایشگاه کوچک نفتی توسط بخش خصوصی در کشور گفت:در حال حاضر مشغول مطالعه برای جانمایی این پالایشگاه هستیم که براساس مطالعات اولیه به نظر می رسد بتوانیم اولین پالایشگاه کوچک را با ظرفیت 10 هزار بشکه در احداث کنیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: اگر روند مطالعه به خوبی پیش رود می توان گفت که از ابتدای فروردین یا اردیبهشت ماه سال 92 می تواند کار احداث پالایشگاه را آغاز کرد و از این طریق کمک بزرگی به صادرات فرآورده های نفتی کنیم و جلوی خام فروشی نفت را بگیریم.

خسروجردی

وی با اشاره به جانمایی برای ایجاد پالایشگاه 10هزار بشکه‌ای در بندر خواجه نفس،در استان گلستان تصریح کرد: در این منطقه زمین کافی برای ایجاد پالایشگاه کوچک وجود دارد و خوراک آن نیز از کشورهای CIS تامین خواهد شد و این پالایشگاه امکان افزایش ظرفیت تا 20 هزار بشکه را نیز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از نفت کشورهای CIS برای خوراک این پالایشگاه استفاده می کنند گفت: استفاده از نفت کشورهای CIS در واقع حکم سوآپ نفت را برای کشور دارد که با این کار به دنبال رونق مجدد سوآپ نفت خام هستیم.

خسروجردی اظهار کرد: هزینه پالایش هر بشکه نفت خام در این نوع پالایشگاه ها حدود 8 تا 10 هزار دلار است که اگر در آینده بتوانیم خوراک پالایشگاه را از میعانات گازی تامین کنیم هزینه پالایش به نصف خواهد رسید.

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ ۲۳:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۶۲۹