صافدل:اعزام رایزن بازرگانی ایران به روسیه، پاکستان و ارمنستان در سال 1392

صافدل:اعزام رایزن بازرگانی ایران به روسیه، پاکستان و ارمنستان در سال 1392
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از اعزام رایزن بازرگانی ایران به کشورهای روسیه، پاکستان و ارمنستان در سال 1392 خبر داد. .
حمید صافدل با اشاره به این‌که ایران در سال 1391 در 20 کشور چین، اندونزی، هند، افغانستان، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان، بلاروس، آذربایجان، ترکمنستان، سوریه، لبنان، عراق، امارات، عمان، نیجریه، آفریقای جنوبی، الجزایر و ونزوئلا و در اوایل سال هم در دوره کمی در کویت رایزن بازرگانی داشت، افزود: در سال جاری علاوه بر استمرار ماموریت این رایزنان قرار است با همکاری وزارت امور خارجه و ارائه آموزش‌های لازم و طی مراحل مقدماتی رایزنان بازرگانی ایران به کشورهای روسیه، پاکستان و ارمنستان نیز اعزام شوند.
او درباره وضعیت رایزنان بازرگانی ایران در دو کشور کویت و پاکستان توضیح داد: در کویت در سه ماهه دوم سال قبل دوره رایزن ما تمام شد و جایگزینی برای وی نفرستادیم و به همین دلیل در حال حاضر رایزن بازرگانی در کویت نداریم که البته امیدواریم این خلاء به زودی برطرف شود. از سوی دیگر در پاکستان نیز در سال‌های گذشته رایزن بازرگانی داشتیم که در سال 1391 به دلیل وقفه ماموریتی در این کشور رایزن بازرگانی نداشتیم.
او با اذعان به کند بودن روند تغییر رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر گفت: در دوره انتقال و تغییر رایزنان برخی اوقات فرایند ارسال رایزن، برگزاری دوره‌های آموزشی و کسب مجوزهای وزارت امور خارجه و موافقت‌ نامه‌های کشورهای مقصد طولانی می‌شود که باید این روند تسریع شود.
صافدل با اشاره به این‌که در برخی کشورها مانند کشورهای منطقه آمریکای لاتین و بلاروس عمدتا زمینه فعالیت ایران مربوط به حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی و یا صنعتی می‌شود، گفت: در مابقی کشورها نیز حوزه‌های فعالیت ایران بیشتر تجارت و بازرگانی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: آمار نشان می‌دهد که در بیشتر کشورهایی که ما در آن‌ها رایزنی بازرگانی داشتیم رشد تجارت را چه به صورت صادرات و چه به صورت واردات تجربه کردیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این‌که مهمترین وظیفه صادرکنندگان در شرایط فعلی کشور بازگرداندن ارز به چرخه اقتصاد است، توضیح داد: در حال حاضر اکثر صادرکنندگان درآمدهای ارزی خود را به چرخه اقتصاد کشور می‌آورند و در همین حال باید تمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط حل مشکلات تولید صادرات‌گرا و حمایت از صادرکنندگان را دستور کار خود قرار دهند تا در شرایط تحریم نفتی صادرات غیرنفتی شکوفا شود.
او با اشاره به این‌که محوری‌ترین فعالیت‌های جاری سازمان توسعه و تجارت گسترش صادرات به صورت تخصصی در بخش‌های کالایی و خدماتی کشور است، افزود: در بخش حمایت از صادرات مهم‌ترین اولویت، احصاء ضوابط، مقررات و رویه‌های اجرایی در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلفی است که در شرایط فعلی مانعی برای توسعه صادرات و همچنین تاثیرگذار در افزایش هزینه تمام شده صادرات کشور هستند.
۱۸ فروردین ۱۳۹۲ ۲۳:۳۳
تعداد بازدید : ۹۱۰