نفت و گاز روسیه در سایه تحریم غرب

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد تولید نفت و میعانات گازی این کشور در بازه ماه‌های ژانویه تا نوامبر، با ۲/ ۲درصد افزایش نسبت به‌ مدت مشابه پارسال، به ۴۸۸میلیون تن رسید. کشورهای عضو اتحادیه اروپا که سال‌ها خریدار اصلی نفت خام روسیه بودند، با اجرای تحریم نفتی علیه مسکو از تاریخ پنجم دسامبر (دوشنبه ۱۴ آذرماه) خرید نفت از بنادر این کشور را متوقف کردند. گروه هفت کشور ثروتمند، موسوم به گروه هفت، استرالیا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز سقف قیمتی ۶۰دلار را برای هر بشکه نفت خام روسیه تعیین کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، تولید روزانه نفت و میعانات گازی روسیه از ماه ژانویه تا ماه نوامبر، به‌طور میانگین ۱۰میلیون و ۹۱۰هزار بشکه بوده است. منابع شرکتی اعلام کردند تولید روزانه نفت روسیه در سال ۲۰۲۳ و پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا، ممکن است با ۵۰۰هزار بشکه کاهش به یک‌میلیون بشکه برسد. روزنامه «کومرسانت» روسیه به نقل از منابعی گزارش داد میانگین تولید نفت این کشور در ماه نوامبر با رشد ۲درصدی نسبت به ماه اکتبر، به یک‌میلیون و ۴۸۶هزار تن (معادل ۱۰میلیون و ۸۹۰هزار بشکه) در روز رسید. بر اساس گزارش این روزنامه، ازسرگیری تولید در پروژه ساخالین-۱ سبب افزایش تولید نفت شده است. پیش‌تر شرکت اکسون‌موبیل اجرای این پروژه را دست داشت که پس از آغاز تنش‌های مسکو و کی‌یف در ماه فوریه از این پروژه کنار کشید.

همچنین به گزارش رویترز، داده‌های «شرکت گسکید»، اپراتور خط لوله روسیه، نشان داد جریان صادرات گاز این کشور با خط لوله یامال-اروپا به لهستان از مسیر آلمان، متوقف شده، در‌حالی‌که عرضه گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین اندکی افزایش یافته است. داده‌های سامانه انتقال گاز اوکراین نشان می‌دهد درخواست‌ها برای عرضه گاز روسیه به اسلواکی از خاک اوکراین از طریق نقطه مرزی «ولکه کاپوسانی»، به ۴۱میلیون و ۳۰۰هزار مترمکعب رسیده است. گازپروم اعلام کرد روز دوشنبه ۴۲میلیون و ۴۰۰هزار مترمکعب گاز را از خاک اوکراین به اروپا عرضه می‌کند. عرضه گاز با خط لوله نورد استریم-۱ که از دریای بالتیک از روسیه به آلمان می‌رسد نیز همچنان متوقف است. فعالیت خط لوله نورد استریم-۱ که قرار بود پس از سه روز توقف به‌منظور اجرای عملیات تعمیر و نگهداری از سر گرفته شود، به‌دلیل انتقاد مسکو از شرایط ناشی از تحریم‌های غرب، همچنین به دلیل مسائل فنی، همچنان متوقف است. روسیه اعلام کرده است امکان ازسرگیری فعالیت این خط لوله وجود ندارد، با‌این‌حال، از آن زمان تاکنون این خط لوله هدف اقدامات خرابکارانه قرار گرفته و آسیب دیده است.
۱۶ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
تعداد بازدید : ۱۹۰