ادامه نا آرامی های لیبی تولید نفت اوپک را کاهش داد

ادامه نا آرامی های لیبی تولید نفت اوپک را کاهش داد
به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، بر پایه تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ از شرکت های نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران حوزه نفت، با وجود افزایش تولید نفت خام عربستان سعودی به منظور جبران کمبود تولید نفت خام لیبی، تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه گذشته میلادی با کاهش روبه رو بود.

تولید نفت کل اعضای اوپک در ماه مارس با کاهش روزانه 363 هزار بشکه (1.2 درصد) به میانگین 29 میلیون و 22 هزار بشکه در روز و پایین ترین مقدار از سپتامبر سال گذشته رسید.

این گزارش می افزاید: تولید نفت 11 عضو مشمول سهمیه بندی اوپک در ماه مارس با کاهش روزانه 353 هزار بشکه به 26 میلیون و 437 هزار بشکه در روز رسیده است؛ به طوری که اعضای این سازمان روزانه یک میلیون و 592 هزار بشکه بیشتر از سهمیه های تولید تعیین شده (24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز) نفت تولید کرده اند.

ریک مولر، رئیس شرکت انرژی سکیوریتی آنالیسس مستقر در ویکفیلد ایالت ماساچوست در این باره گفت: آمارها نشان می دهد که زمان بیشتری طول می کشد تا اعضای اوپک بتوانند کمبود تولید نفت خام لیبی در بازارهای جهانی را جبران کنند.

وی افزود: ما باید منتظر افزایش مجموع تولید اعضای اوپک در ماه آوریل بمانیم.

بر پایه تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ، تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه مارس با افزایش روزانه 300 هزار بشکه (3.4 درصد) به 9 میلیون بشکه در روز و بالاترین رقم از اکتبر 2008 رسید، به طوری که این کشور روزانه 949 هزار بشکه از سهمیه تولید خود در اوپک تخطی داشته است.

خالد الفلاح، مدیر اجرایی شرکت سعودی آرامکو، ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود: عربستان سعودی آمادگی جبران کمبود نفت خام لیبی در بازارهای جهانی را دارد.

در همین حال علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی اوایل ماه گذشته میلادی از افزایش تولید دو نوع نفت خام سبک کم و مخلوط کم سولفور این کشور که نزدیک به انواع نفت خام لیبی است، خبر داده بود.

وی همچنین گفته بود: عربستان سعودی روزانه سه میلیون و 500 هزار بشکه مازاد ظرفیت تولید نفت در اختیار دارد.

بنابر این گزارش، تولید نفت خام امارات متحده عربی در ماه مارس با افزایش روزانه 160 هزار بشکه به دو میلیون و 510 هزار بشکه در روز رسید، به طوری که پس از عربستان سعودی بیشترین افزایش تولید در میان اعضای اوپک را به خود اختصاص داد.

مایکل لینچ، رئیس موسسه استراتژیک انرژی اند اکونومیک ریسرچ مستقر در وینچستر ایالت ماسوچوست در این باره گفت: کشورهای عضو اوپک خاورمیانه باید برای جبران کمبود تولید نفت لیبی تلاش خود را دو چندان کنند و تولید نفت در ماه آوریل باید افزایش یابد.

بر اساس این نظرسنجی، تولید نفت خام آنگولا در ماه مارس با افزایش روزانه 110 هزار بشکه به یک میلیون و 700 هزار بشکه افزایش یافت و همچنین تولید نفت خام کویت با افزایش روزانه 100 هزار بشکه به دو میلیون و 405 هزار بشکه در روز رسید، به طوری که این دو کشور به ترتیب پس از عربستان و امارات بیشترین افزایش تولید در اوپک را به خود اختصاص دادند.

علی الیبهونی، نماینده امارات در هئیت عامل اوپک دوشنبه گذشته (9 فروردین 1390) اعلام کرده بود: تولید نفت اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی، امارات، آنگولا و کویت به طور قابل توجهی با افزایش همراه بوده است و با وجود کمبود نفت لیبی همچنان نفت کافی در بازار موجود است.

بر اساس تازه ترین نظرسنجی بلومبرگ، تولید نفت خام لیبی در ماه مارس با کاهش روزانه 995 هزار بشکه (72 درصد) به 390 هزار بشکه در روز کاهش یافت به طوری که این مقدار به پایین ترین رقم از سال 1962 میلادی رسیده است، تولید نفت خام این کشور در دسامبر 1987 میلادی به 937 هزار بشکه در روز کاهش یافته بود.

آژانس بین المللی انرژی در 15 ماه مارس (24 اسفند) پیش بینی کرده بود: با توجه به آسیب جدی به تاسیسات نفتی لیبی صادرات نفت این کشور برای چندین ماه با وقفه همراه خواهد بود.

لینچ همچنین تصریح کرد: هم اکنون این سول بزرگ مطرح می شود که تولید نفت لیبی چه زمانی به حالت عادی خود باز می گردد.

بنابر این گزارش، تولید نفت خام نیجریه در ماه مارس با کاهش روزانه 85 هزار بشکه به یک میلیون و 915 هزار بشکه در روز رسید که این مقدار به پایین ترین رقم از نوامبر 2009 رسید، حمله ستیزه جویان نیجریایی به تاسیسات نفت و گاز این کشور سبب کاهش تولید این کشور شده است.  

۱۴ فروردین ۱۳۹۰ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۳۲۳