استاد برجسته مهندسی شیمی کشور درگذشت

استاد برجسته مهندسی شیمی کشور درگذشت
دکتر جمشید فتحی کلجاهی، عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم و استاد بازنشسته مهندسی شیمی دانشگاه شیراز درگذشت.
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در اطلاعیه ای درگذشت شادروان دکتر جمشید فتحی کلجاهی را به اعضای فرهنگستانها، جامعه علمی و دانشگاهی کشور و خانواده ایشان تسلیت گفته است.

دکتر فتحی کلجاهی در سال ۱۳۲۶ در کلجاه متولد شد. وی تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در ایالات متحده امریکا طی کرد و در سال ۱۳۵۷ موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی مهندسی شیمی شد و در همان سال به ایران بازگشت و در دانشگاه شیراز مشغول به خدمت شد. در سال ۱۳۶۹ دانشیار شد و در سال ۱۳۷۴ به مرتبه استادی دانشگاه شیراز نائل آمد. استاد فتحی کلجاهی در سال ۱۳۸۷ به افتخار بازنشستگی نائل شد.

از آثار و فعالیتهای پژوهشی دکتر فتحی کلجاهی می توان به چاپ بیش از ۸۵ مقاله در نشریات معتبر بین المللی و داخلی و ارائه بیش از ۴۰ مقاله در کنفرانسهای معتبر بین المللی و داخلی اشاره کرد. اجرای ۲۵ طرح تحقیقاتی و ترجمه کتاب «گاز کرومتروگرافی» از دیگر فعالیتهای علمی آن استاد فقید بوده است. ایشان استاد راهنمای بیش از ۱۵ دانشجوی دکتری تخصصی و ۴۵ دانشجوی کارشناسی ارشد بوده است.

استاد فقید دکتر جمشید فتحی کلجاهی از سال ۱۳۸۱ به عنوان همکار مدعو با گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم شروع به همکاری کرد و از سال ۱۳۸۵ به عضویت وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم (شاخه مهندسی شیمی) نائل شد.

پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران نیز درگذشت این استاد فقید را به جامعه علمی کشور تسلیت می‌گوید.
۲۴ فروردین ۱۳۹۲ ۰۰:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۰۴۰