توقف عملیات سوآپ نفت خام در سال گذشته/ انتقال 114 میلیارد لیتر مواد نفتی

توقف عملیات سوآپ نفت خام در سال گذشته/ انتقال 114 میلیارد لیتر مواد نفتی
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات از توقف عملیات سوآپ در سال 90 و 91 خبر داد و گفت: در سال های 88 و 89 در برخی از روزها تا 126 هزار بشکه نفت خام نیز سوآپ می‌شد.
علی زیار در سومین نشست از سری نشست های هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت ، گاز، پالایش و پتروشیمی که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ادامه داد: هم اکنون 14 هزار کیلیومتر خطوط لوله در سطح کشور پراکنده است که 186 تلمبه خانه نیز در مسیر این خطوط پراکنده شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 91 حدود 114 میلیارد لیتر مواد نفتی از طریق این خطوط انتقال داده شد که شامل 67 میلیارد لیتر نفت خام و 47 میلیارد لیتر فرآورده می شود، بنابراین می توان گفت روزانه 312 میلیون لیتر مواد نفتی از طریق خطوط لوله و مخابرات جابه جا می شود.

وی ادامه داد: از مجموع 9 پالایشگاه حدود 7 پالایشگاه توسط خطوط لوله مخابرات خواراک رسانی و همچنین فرآورده های 8 پالایشگاه توسط خطوط لوله و مخابرات منتقل می شود.

زیار تصریح کرد: از 14 هزار کیلومتر خطوط لوله حدود 9 هزار کیلومتر از خطوط پیگرانی شده اند و 6800 کیلومتر نیز در سال جاری مورد بازرسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: خطوط مخابراتی نیز در طول سال گذشته چنیدن بار مورد حمله سایبری قرار گرفت اما با کمک متخصصان هیچ یک از این حمله های سایبری آسیبی به شبکه مخابرات صنعت نفت وارد نکرد.

وی با اشاره به خط لوله نکا، ساری و ری که ظرفیت انتقال 500 هزار لیتر مواد نفتی را دارد گفت: از این خط لوله می توان برای سوآپ نفت استفاده کرد اما در سال 90 و 91 به طور کلی هیچ گونه عملیات سوآپ نفت خام از طریق خطوط لوله انجام نشد.

زیار خاطرنشان کرد: توقف عملیات سوآپ در حالی است که در سال های 88 و 89 در برخی از روزها تا 126 هزار بشکه سواپ نیز انجام شده است.

۲۴ فروردین ۱۳۹۲ ۰۰:۴۱
تعداد بازدید : ۹۱۶