رونمایی از هاب جدید 20میلیارد دلاری پتروشیمی/ ساخت پتروشیمی در همسایگی چین و هند

رونمایی از هاب جدید 20میلیارد دلاری پتروشیمی/ ساخت پتروشیمی در همسایگی چین و هند
معاون وزیر نفت با تشریح برنامه‌های ساخت و توسعه سومین هاب پتروشیمی ایران در چابهار از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری برای توسعه پتروشیمی در حاشیه دریای عمان خبر داد و اعلام کرد: کاهش هزینه‌های صادرات پتروشیمی به هند و چین مهمترین دستاورد راه‌اندازی این هاب جدید پتروشیمیایی است.
عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر درباره جزئیات شکل گیری هاب‌های جدید پتروشیمی در ایران، گفت: پس از تاسیس و راه اندازی 2 هاب اصلی صنعت پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر برنامه ریزی برای توسعه متمرکز صنعت پتروشیمی در حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و برخی از جزایر ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون مطالعات شکل گیری یک هاب جدید پتروشیمی در بندر چابهار به پایان رسیده است، تصریح کرد: نتایج این مطالعات به وزارت نفت و سایر دستگاه‌های مرتبط اصلاح شده است و پیش بینی می شود به زودی مصوبه آن اخذ شود.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه نتایج اولیه مطالعات نشان می دهد صنعت پتروشیمی در چابهار در سه فاز توسعه می یابد، بیان کرد: فاز اول شامل اجرای طرح های انتقال خوراک اتان و گاز طبیعی بوده که هم اکنون مراحل ساخت خط لوله انتقال گاز در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه قرار است در فاز اول ساخت مجتمع‌های پتروشیمی اوره، آمونیاک و متانول در چابهار طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شوند، تبیین کرد: با ساخت این واحدها امکان ساخت و توسعه صنایع تکمیلی آن هم پیش بینی شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در مجموع در دو فاز توسعه امکان ایجاد 15 میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمیایی در چابهار وجود دارد، یادآور شد: در فاز سوم توسعه هاب پتروشیمی چابهار، مجتمع‌های پتروشیمی با خوراک مایع و میعانات گازی احداث خواهد شد.

بیات در تشریح مهمترین ویژگی‌های اقتصادی و منطقه‌ای ایجاد هاب پتروشیمی در حاشیه سواحل دریای عمان، توضیح داد: توسعه صنعتی و اقتصادی در شرق و جنوب شرق مهمترین هدف تاسیس و راه اندازی سومین هاب پتروشیمی کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: با ساخت مجتمع های پتروشیمی زمینه برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و در نهایت اشتغال آفرینی پایدار فراهم می شود.

معاون وزیر نفت با یاداوری اینکه دسترسی به بازارهای بزرگ مصرف همچون چین، هند، پاکستان و برخی از کشورهای آسیایی هزینه حمل و صادرات پتروشیمی را هم کاهش می دهد، تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام شده هزینه حمل محصولات پتروشیمی از بندر چابهار در مقایسه با ماهشهر و عسلویه در هر تن حدود 10 دلار صرفه جویی به همراه دارد.

معاون وزیر نفت در خصوص حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی در چابهار، گفت: در مجموع برای ایجاد 2 فاز توسعه ای در چابهار به حدود 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای ساخت و توسعه صنعت پتروشیمی قطعا از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی و خارجی استقبال می کنیم، اظهار داشت: تا 2 سال آینده گاز به بندر چابهار منتقل خواهد شد.
۲۶ فروردین ۱۳۹۲ ۰۰:۲۶
تعداد بازدید : ۹۵۸