بزرگترین خصوصی سازی با قراردادهای غیر شفاف

بزرگترین خصوصی سازی با قراردادهای غیر شفاف
در حالی امروز سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت واگذاری در بورس عرضه شد که تاکنون سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی عرضه این سهام ، حاضر به اعلام مفاد قرارداد فروش محصولات این هلدینگ نشده است.
بر اساس تفاهم نامه ای که در سال 1388 فیمابین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ((NPC و شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) که حدود نیمی از سهام آن در اختیار دولت قرار دارد منعقد شده، فروش محصولات شرکت های پتروشیمی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدت 10 سال صرفاً در اختیار شرکت بازرگانی پتروشیمی قرار گرفته است که با توافق طرفین قابل تمدید نیز می باشد.

همچنین طبق ماده 6-3 این قرارداد در صورت واگذاری سهام NPC در شرکت های تولیدی پتروشیمی، انتقال گیرنده موظف به اجرای تعهدات NPC در این تفاهم نامه خواهد بود.

با وجود آنکه عدم اختیار فروش محصولات در 7 سال آینده نقش تعیین کننده ای در قیمت گذاری و ارزش سهام شرکت های هلدینگ خلیج فارس دارد، سازمان خصوصی سازی که امروز اقدام به فروش سهام هلدینگ کرد، تاکنون حاضر به افشای جزئیات این قرارداد برای اطلاع سهامداران و بازار نشده است.

این در حالی است که حسن محمدتبار معاون سازمان خصوصی سازی با رد همه ابهامات اعلام کرده است که اطلاعات پتروشیمی خلیج فارس کامل است و تمام موارد مورد نیاز به اطلاع مخاطبان رسیده است.

بر همین اساس امروز و در طی دومین عرضه 5 درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس معادل بیش از یک میلیارد و 200 میلیون سهم برای کشف قیمت عرضه شد که ابتدا قیمت هر سهم 800 و در نهایت روی رقم 750 تومان معامله قطعی شد.

به این ترتیب بزرگ‌ترین عرضه یک شرکت‌ بزرگ مشمول اصل 44 در بورس اوراق بهادار تهران به نام هلدینگ خلیج فارس و با نماد فارس امروز با موفقیت انجام شد، شرکت پتروشیمی خلیج فارس متشکل از 15 شرکت پتروشیمی زیرمجموعه عرضه شد.

با این معامله ۳ رکورد در بازار سرمایه شکسته شد، رکورد اول تعداد سهام عرضه شده اولیه در یک روز که تعداد 697ر430ر239ر1 سهم معادل 5 درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان 474 امین شرکت پذیرفته شده در بورس عرضه شد.

رکورد دوم ارزش معاملات انجام شده در بورس که بیش از ۹۲۹ میلیارد تومان ارزش ۵ درصد سهام معامله شده به نرخ هر سهم ۷۵۰ تومان امروز در بورس تهران داد و ستد شد.

رکورد سوم ارزش سهام شرکتهای عرضه شده دولتی در قالب اصل ۴۴ که ارزش روز این شرکت بزرگ دولتی مشمول اصل یاد شده بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان بر آورد شده است و خریدار اول تامین اجتماعی و خریداران بعدی مردم و شرکتهای دیگر بوده‌اند.

پیش از این بیشترین ارزش روز مربوط به ملی مس و مخابرات بود که حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بود و حضور این شرکت از فردا بر شاخص کل بازار اثر می‌کند.
۲۷ فروردین ۱۳۹۲ ۲۱:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۰۰۵